Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Kunst og mode mødes, kampagne for mentalt velvære og en stor modepris

DAC Design Shop åbner dørene op for en pop up-udstilling af ARTiiG, Boris Peianov udstiller i BauBau, Monki sætter fokus på det mentale helbred og Elmegade har fået en makeover.
DAC Design Shop åbner dørene op for en pop up-udstilling af ARTiiG, Boris Peianov udstiller i BauBau, Monki sætter fokus på det mentale helbred og Elmegade har fået en makeover.

Denne uge har budt på flere bæredygtige nyheder og en enkelt, men stor modepris. Everlane har sat et mål om at udfase bruge af al ny plastik inden år 2021 og H&M er godt på vej imod deres mål om udelukkende at bruge bæredygtige og genanvendte materialer fra år 2030. Og det er nødvendigt med sådanne tiltag. Det blev særligt klart efter FN for nylig publicerede deres klimarapport, som ikke ligefrem er opmuntrende læsning.

I ugens løb præsenterede H&M og Jeremy Scott også den fulde kollektion, som er resultatet af deres samarbejde, der kommer i udvalgte H&M-butikker den 8. november. Herhjemme blev vinderen af dette års Magasin du Nord Fashion Prize offentliggjort torsdag aften – du kan læse mere om vinderen her.

Læs videre og bliv opdateret på nogle af ugens øvrige nyheder. 

Når kunst møder mode

Torsdag den 1. november inviterer DAC Design Shop og ARTiiG til fernisering af deres nye udstilling ’ARTiiG – Art & fashion as a public statement’. ARTiiG er et projekt, hvor kunst møder mode, og det er resulteret i en kollektion af sweatshirts. Det er kunstneren Wendy Plovmand, der står bag ARTiiG, som har til formål at bringe kunsten ud i det offentlige rum. I samarbejde med DAC Design Shop laver Wendy Plovmand en pop up-udstilling, hvor der vil være en kunstinstallation sammen med de to andre danske brands Larsen & Eriksen ure og True Gum. Til ferniseringen vil man også kunne opleve performancekunst.

Ferniseringen finder sted den 1. november klokken 16.30-18 og udstillingen kan opleves indtil den 31. december i DAC Design Shop i BLOX, Bryghuspladsen 10, 1473 København K. Læs mere her

ARTiiG-kampagnebillede. Fotograf: Sacha Maric.

Monki kæmper for mental sundhed

Monki har netop lanceret en ny kampagne, som fokuserer på mentalt helbred. Kampagnen er et led i Monkis strategi imod at styrke unge kvinder ved at skabe opmærksomhed omkring emner, som er vigtige for unge kvinder. Monki, der i juni kunne melde at deres hovedkontor i Sverige var det første LGBTQ-godkendte i modebranchen, er ikke blege for at sætte fokus på tabubelagte emner. Og nu er turen altså kommet til mental sundhed. I den nye kampagne kan man se de tre influencere Elyse Fox, John Yuyi og Emily Bador, som på hver deres måde kæmper for at skabe fokus på forskellige mentale udfordringer. De viser hver især, hvordan sociale medier har påvirket deres mentale velvære på både godt og ondt.

“At styrke unge mennesker er kernen i alt, hvad vi gør hos Monki, så jeg er meget stolt over, at vi tager en aktiv del i diskussionen om mental sundhed. Denne kampagne er kun det første skridt i vores arbejde med mental og fysisk velvære,” fortæller Jennie Dahlin Hansson, der er Managing Director hos Monki.

Kollektionen ’All The Feels’ vil være at finde i Monkis butikker og webshop i hele uge 43 og 44.

‘All The Feels’-kampagnen fra Monki.

Boris Peianov udstiller på BauBau

Vintagebutikken BauBau i Birkegade i København er i hele november vært for en udstilling af collagekunstneren Boris Peianov. Boris Peianov er arkitekt og visuel kunstner og baseret i København.  Boris Peianovs fornemmeste mål er at kommunikere følelser gennem hvert eneste billede. Han arbejder for at give kunsten mere tilstedeværelse i kampagner, digitalt indhold og magasiner og har blandt andet lavet ting for britisk ELLE og Schwarzkopf.

Udstillingen kan ses fra den 1. november til den 1. december i BauBau i Birkegade 3, København N.

Collage af Boris Peianov.

Elmegade har fået makeover

Hvis man skal se Boris Peianovs udstilling, kan man passende svinge forbi Elmegade, som ligger lige rundt om hjørnet derfra – ligeledes på Nørrebro i København. Elmegade åbner nemlig efter flere måneders afspærring og vejarbejde op for en nyrenoveret gade. Gaden har fået bredere fortove, så der er bedre plads til fodgængerne og bedre muligheder for udeservering ved gadens caféer og restauranter. Derudover er også cykelstierne blevet forbedret, så sikkerheden nu er i top for cyklisterne.

“Det nye setup med helt klare adskillelser af gående, cyklister og bilister, har hele vejen igennem været essentielt for ombygningen af Elmegade. Nu bliver der mere ro på og sikkerhed i trafikken. De gående kan i ro og mag besøge restauranter og handle i butikkerne, cyklisterne kan bevæge sig sikkert gennem gaden og bilisterne er fuldstændig klar over, hvor de skal placere sig på kørebanen. Og så ser det hele kanon godt ud. Elmegade beholder sin charme og unikke stemning, men har fået en virkelig tiltrængt make-over. Vi har endda fået godkendt at plante to nye træer i gaden, der giver det grønne islæt, som området fortjener. Man er nødt til at komme og se det selv. Det er blevet så flot og hyggeligt – som en gade fra Berlin eller Paris blandet med den velkendte Nørrebro-stemning”, siger Jesper Kjærgaard, der er medlem af arbejdsgruppen for Elmegade.

Elmegade åbnes officielt op lørdag den 27. oktober og den 10. november er der genåbningsfest i gaden for alle.

Heliot Emil åbner dansk butik

Heliot Emil åbner deres første danske butik, og det fejrer de. Butikken åbner som en shop-in-shop i Illum og lørdag den 27. oktober byder de på øl og musik for at fejre åbningen. Her kan man få et nærmere kig på deres AW18-kollektion, møde designerne og høre deres tanker bag kollektionen. Derudover kan man se deres VR kampagnefilm. Butikken ligger i Illums nye herreafdeling, som slog dørene op den 13. september.

Fejringen foregår fra klokken 18-20.