H&M har et mål om udelukkende at bruge bæredygtige eller genbrugte materialer, når vi når år 2030. Det mål er de godt på vej til at leve op til i følge nye tal fra Textile Exchanges seneste ’Preferred Fiber Materials Market Report’. Af rapporten fremgår det blandt andet, at H&M allerede er verdens førende forbruger af bæredygtig bomuld – herunder økologisk og genbrugt bomuld – og bæredygtige dun, og de er en af verdens førende når det kommer til bæredygtigt uld.

En af milepælende mod det endelige mål er, at H&M i år 2020 udelukkende vil benytte bomuld fra bæredygtige kilder. I år 2017 var 59 procent af H&M’s bomuldsforbrug fra bæredygtige kilder. 35 procent af de samlede materialer i H&M’s produktion var bæredygtige eller genbrugte – og det er dette tal, som skal ramme 100 procent i år 2030.

“Milepælene skaber en dyb forpligtelse til forbedring. Data viser os, at jo længere tid, du har brugt milepæle, jo mere forbedrer du dig, hvilket bekræfter programmets virkning. Disse virksomheder anerkender behovet for at forbedre sig og virkelig implementere disse successer dybt i virksomhedens strukturer,” siger Liesl Truscott, Director of Europe & Materials Strategy i Textile Exchange, om de virksomheder, der går forrest med bæredygtighed, i en pressemeddelelse fra H&M.

Milepælene er altså et vigtigt redskab for at få virksomheder som H&M til at forpligte sig til at gennemføre de forbedringer, de sætter mål for. Et af de overordnede mål for H&M er at sikre, at de materialer, der bliver brugt, kan blive brugt igen og igen. Det er nødvendigt på en planet, hvor vi bliver stadigt flere mennesker, og ressourcerne bliver færre og færre.

H&M tror på, at vi i fremtiden vil se en langt større diversitet i de materialer, som vil blive anvendt i tøjproduktionen. Blandt andet arbejder H&M med materialet BionicÒ, som er lavet af plastik samlet fra havene, og de er verdens største producent af menneskeskabte cellulose-baserede materialer som lyocell.

“Med vores årlige og støt stigende brug af genbrugte og andre bæredygtige materialer, skubber vi ikke bare til kravene til hyppigt brugte materialer som økologisk bomuld, men vi påvirker også fremkomsten af nye bæredygtige materialer. Vi håber, at vi kan inspirere andre spillere i industrien til at gå imod en bæredygtig modefremtid,” fortæller Cecilia Brännsten, der er Enviromental Sustainability Manager i H&M Group.

Sådan vil H&M mindske forbrugernes plastikforbrug