Fremover skal du betale, hvis du vil have dine nye bukser, jakke eller undertøj i en pose, når du handler i H&M herhjemme. Den svenske koncern har nemlig netop indført betaling på deres plastikposer.

Målet er at få deres kunder til at overveje, om de rent faktisk har brug for en pose, og dermed mindske den plastikforurening, der hvert år ender i blandt andet de danske farvande.

Overskuddet fra de solgte poser går derudover til WWF Verdensnaturfonden, som H&M Danmark har haft et samarbejde med siden 2011 om blandt andet bedre brug af vandressourcer og klimarelaterede tiltag.

“Vi er rigtig stolte af dette initiativ, der ligesom på mange andre områder inden for bæredygtighed er et initiativ, hvor vi som virksomhed i samspil med vores kunder arbejder for at skabe positive forandringer. Vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage rigtig godt imod dette initiativ og bakke op omkring det, og så er det et add on til dem, der har brug for en pose, at overskuddet går til et godt formål, der står alle danskere nært,” lyder det fra Mia Møgelgaard, Sustainability Manager H&M DK, i en pressemeddelelse.

Ifølge WWF, er der for meget affald i omløb i den danske natur – alene på den jyske vestkyst bliver der indamlet 1000 tons affald om året, ligesom at en dansker producerer omkring 610 kilo affald per person om året. Og det har store konsekvenser for havmiljøet, hvor blandt andet bestanden af rokker og hajer er udsat.

“Der er ingen tvivl om, at vores natur herhjemme – og i særdeleshed havet omkring os – trænger til en gevaldig håndsrækning. Tænk, at vi er ved at udrydde rokke- og hajarter herhjemme, som har svømmet rundt i vores hav lang tid før menneskets atomer havde fundet hinanden. Sammen med H&M vil vi fascinere danskerne – og give dem en helt ny forståelse for, hvorfor vores danske hav er unikt og vigtigt at bevare,” supplerer Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

H&Ms poser koster fra og med i dag henholdsvis 1, 2 og 3 kroner afhængig af størrelsen. Samme betalingsmodel er indført i koncernens butikker i Storbritannien, Tyskland og Sverige, hvorfra de har reduceret forbruget af poser med cirka 40-60 procent.