Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Ilse Jacobsen, nye tiltag fra Arket og COS og en bæredygtig dansk vinderkollektion

Bølgerne er gået højt i Hornbæk hos Ilse Jacobsen, den danske designer Stine Sandermann har vundet en international bæredygtighedspris og Arket har netop lanceret dunjakker af genanvendte fjer.
Bølgerne er gået højt i Hornbæk hos Ilse Jacobsen, den danske designer Stine Sandermann har vundet en international bæredygtighedspris og Arket har netop lanceret dunjakker af genanvendte fjer.

Siden Berlingske i søndags kunne bringe en artikel, som satte Ilse Jacobsens ledelsesstil under ekstremt hård kritik, har det været en sag, som har ryddet mange forsider og skabt voldsom debat i ugens løb. Kritikken, der kom både fra både tidligere og nuværende medarbejdere samt fra virksomhedens bestyrelsesformand Morten Albæk, har resulteret i, at 3F i går varslede konflikt mod Ilse Jacobsen, hvis der ikke bliver tegnet en overenskomst for de ansatte. Du kan læse Fashion Forums recap på sagens første afsnit her.

På den politiske front har også Alternativets Niko Grünfeld været ramt af negativ omtale i forbindelse med sager om forkerte informationer på hans CV samt indretningen af hans borgmesterkontor på Københavns Rådhus. Det endte torsdag morgen med at Niko Grünfeld trådte af som kultur- og fritdsborgmester i København.

Tilbage i modebranchen har ugen også budt på et par interessante jobskifter. Hos Alexander Wang gik Lisa Gersh, som overtog posten som CEO fra Alexander Wang selv sidste efterår, af. Hun afløses midlertidigt af selvsamme Wang, indtil de finder den rette nye kandidat til jobbet.

I går blev det offentliggjort, at Ganni har fundet en ny CEO i italienske Andrea Baldo, som overtager posten fra Nicolaj Reffstrup. Nicolaj Reffstrup skal fremover fokusere sin tid på at udvikle Gannis bæredygtighedsprofil og internationale udbredelse. Du kan læse hele vores artikel om omstruktureringen her.

Ikke lånte fjer, men brugte fjer. 

Arket er ved at slå sig godt fast som et brand, man skal holde øje med, hvis man interesserer sig for miljøvenlige løsninger indenfor tøjproduktion. Nu lancerer de en ny række dunjakker med 100 procent genanvendte dun under navnet Re:Down. Dunene og fjerene til de nye jakker kommer fra tidligere brugte produkter som dyner og soveposer, der er vasket, tørret og steriliseret uden brug af kemikalier. Jakkerne er produceret i Ungarn og kommer i en lang og en kort version til kvinder, en kort version til mænd og en til børn.

Dunjakkerne kommer i butikkerne i løbet af dette efterår.

Kampagnebilleder fra Arket.

Stine Sandermann vinder pris

Den danske designer Stine Sandermann har netop vundet den internationale bæredygtighedspris Fashion Makes Sense Award i Holland. Fashion Makes Sense Award er en pris, som er lavet af modeplatformen Fashionclash, og er skabt for at opmuntre og støtte unge designere, som arbejder med bæredygtighed. Fashion Makes Sense Award består af to priser, en jurypris og en publikumspris, hvor det er sidstnævnte, Stine Sandermann løb med. Stine Sandermann vandt prisen for sin kollektion ‘Stories of Stranded Lives’som er lavet ud fra zero waste-principper. Derudover er kollektionen produceret i lokale spild- og overskudsmaterialer fra den jyske vestkyst.

“Jeg tror at min zero waste-tilgang, kombineret med god æstetik, gjorde, at jeg vandt,” udtaler Stine Sandermann selv om prisen.

Alle Sandermanns produkter udvikles og produceres i Ikast, og den nye kollektion kan købes på webshoppen og ved udvalgte forhandlere sidst på året.

 

Stine Sandermann (tv) og model iført tøj fra ‘Stories of Stranded Lives’-kollektionen. Foto:  Laura Knipsael

COS udvider børnekollektionen

COS udvider deres sortiment til børn, så der nu kan købes tøj til børn helt op til ti år. Derudover lancerer de også deres første linje til babyer, så de helt små også kan klædes i COS. Børnekollektionen vil bestå af en fuld garderobe inspireret af COS’ kollektioner til kvinder og mænd og vil blive produceret i materialer som merinould, kashmir, fløjl, denim og flannel. Babykollektionen er unisex og vil komme i neutrale farver med fokus på bløder kvaliteter som merinould, kashmir og økologisk bomuld.

Til både babyer og de større børn vil COS også tilbyde en serie af eksterne produkter med eksempelvis bøger, legetøj, rangler og accessoires.

Børnekollektionen bliver sat til salg online og i udvalgte butikker i dag, og babykollektionen bliver tilgængelig fra den 16. november.

Kampagnebillede fra COS.