Modeugen er i fuld gang, og CIFF summer af stemning og nysgerrige besøgende, der går ud og ind af messens mange stande. En af disse er det danske dametøjsbrand Sandermann, som udmærker sig ved at være bæredygtigt i alle led i virksomheden – Stine Sandermann arbejder med uld og i særdeleshed med restuld fra dansk kød- og mælkeproduktion, da hun er modstander af den store uldafbrænding, der hvert år finder sted i Danmark.

Det stadig unge brand, der har oprindelse i Ikast, var at finde på messen for præcis ét år siden for allerførste gang. For Stine Sandermann var det en god oplevelse, men også hårdt for en nyuddannet, grøn designer, fortæller hun, da Fashion Forum besøger den unge designers stand.

”Sidste gang var jeg lige flyttet fra London og havde kun haft én måned til at forberede alt med kollektionen og planlægning af messe og det hele. Set i bakspejlet var jeg ikke klar dengang. Denne gang er jeg meget bedre forberedt, og vi har strømlinet alt fra møbler i udstillingen til invitationer og markedsføringen,” siger Stine Sandermann.

Ifølge hende kan det dog være svært for især de nye og stadigt relativt ukendte brands at sætte deres præg og gøre opmærksomme på sig selv i messetravlheden. Af denne grund har hun gjort endnu mere denne sæson for at sikre gode besøgstal på sin stand.

”Vi erfarede sidst, at det er en god idé at have lavet aftaler på forhånd. Vi havde ikke så meget trafik på vores stand sidst, så denne gang gør vi alt, hvad vi kan for at gøre opmærksomme på os selv, da man som lille brand godt kan drukne lidt på en stor messe som CIFF,” siger hun.

CIFF som en platform
Til trods for en udfordrende messedebut sidste år, har Stine Sandermann dog alligevel valgt at prøve kræfter med CIFF igen denne gang, da hun mener, det er det rette sted for hende at være.

”CIFF er mest relevant i forhold til at ramme dem, jeg gerne vil præsentere mit brand for. Jeg føler, det er den bedst besøgte messe og dermed der, hvor jeg har størst chance for at udvikle mit brand,” siger hun og fremhæver, at tiden efter sidste messesæson dog var særdeles positiv.

”Brandet er blevet taget godt imod, og vi har fået meget udenlandsk opmærksomhed efter sidste gang, blandt andet en feature i Huffington Post,” siger hun.

Stine Sandermann håber, at den øgede opmærksomhed, og nu mere strukturerede tilgang, vil bære frugt og resultere i flere besøgende på hendes stand denne sæson.

”Vi har lavet aftaler på forhånd, men det kan være svært at få dem i hus som lille brand,” siger hun og tilføjer, at de dog har fået flere gode aftaler i kalenderen, og at især flere webshops fra både Danmark og udlandet har vist interesse på forhånd.

Mere bæredygtigt fokus
Men selvom CIFF er den foretrukne messe for Stine Sandermann, er der også plads til forbedringer, mener hun. Eftersom bæredygtighed er en høj prioritering for hende, ærgrer hun sig lidt over, at andre ligesindede brands og målsætninger ikke er mere fremtrædende på CIFF.

”Det virker ikke til at være et specifikt fokus for CIFF. Det ville være genialt, hvis man lavede et eco-space og opfordrede flere grønne profiler til at deltage herude,” siger hun om ønsket om at øge den grønne indsats – både hos indkøberne og forbrugerne.

”Fra at man synes noget er en god idé, til at man faktisk køber det, er en lang proces. Jeg føler stadig, de danske forbrugere har et stykke vej, før de er helt i mål, når det kommer til at prioritere bæredygtighed. Mange kender ikke hele processen omkring tøjproduktion, og derfor kan det være svært at forstå, at der er en højere pris for god produktion. Men jeg tror på, det kommer, og jeg oplever, at forbrugerne er begyndt at stille krav og udvikle deres bevidsthed,” afslutter Stine Sandermann.