Årsregnskaber med varierende resultater præger modebranchen
En række danske og udenlandske modevirksomheder har i denne måned fremlagt årsregnskaber. Her kan du læse, hvordan det står til flere steder i branchen.Røde tal på bundlinjen hos Libertine-Libertine
Det er hårde tider for det danske modebrand Libertine-Libertine, der netop har fremlagt årsrapport for 2017. Heri ses det nemlig, at virksomheden kom ud af det forgangne år med et underskud på næsten 2 millioner kroner, modsat sidste års minus på lige godt 792.000 kroner. Derudover er virksomhedens egenkapital i negativ med lidt over en million kroner. Libertine-Libertine selv anser regnskabet for utilfredsstillende og skriver i ledelsesberetningen:
“Som følge af årets underskud er selskabskapitalen tabt. Ledelsen har i 2018 iværksat en række tiltag for at retablere selskabskapitalen, herunder nye samarbejdspartnere samt flytning til nye lokaler. Ledelsen forventer, at retablere selskabskapitalen via fremtidige driftsoverskud,” skriver de og understreger ligeledes, at virksomheden er på rette vej med et positivt resultat i første kvartal af 2018.
Dea Kudibal fortsætter væksten
Det danske brand, Dea Kudibal, der blev stiftet i 2003, har den seneste tid haft god vind i sejlene. I maj i år kunne brandet åbne dørene til deres nye showroom og kontor på Dampfærgevej på Østerbro i København. Derudover har de i denne måned løftet sløret for sit nyeste regnskab, der tegner et billede af et brand i vækst. Dea Kudibal har øget både sin omsætning og indtjening i løbet af 2017, og kan derved fremlægge et overskud på lige over én million kroner, modsat de lige knap 157.000 kroner, de kom ud af 2016 med. Virksomhedens egenkapital ender på lige knap 7 millioner kroner.
Ifølge regnskabets ledelsesberetning, har Dea Kudibal i løbet af året foretaget flere store investeringer og ledelsen forventer derfor at den positive bølge fortsætter i 2018.
Uindfriede forventninger hos Storm & Marie
Anderledes rødt ser det ud, når man ser på Storm & Maries netop fremlagte regnskab for 2017. Heri ses det, at virksomheden ender ud med et årsresultat på -990.373 kroner, hvilket dog er fremgang fra forriges års -1.026.872 kroner. Storm & Marie påpeger i regnskabet, at den negative udvikling ikke har indfriet de forventninger, der var stillet til året, og hovedsagligt skyldes det ekstraordinære vareforbrug, som er blevet indregnet i regnskabet for 2017. Brandets bruttofortjeneste er på 2,7 millioner kroner.
“Det er en forudsætning for selskabets fortsatte drift, at selskabets aktiviteter bliver overskudsgivende, og at selskabet vil have adgang til den nødvendige finansiering. Det forventes, at virksomhedens finansiering kan opretholdes og udvides i takt med udviklingen i aktiviteterne i regnskabsåret 2018,” understreger Storm & Marie i regnskabets ledelsesberetning.
Et potentielt farvel til Journal
Også det aarhusianske herretøjsmærke Journal er i modvind. Brandet, der blev stiftet tilbage i 2012 af Ralf Leerskov og Anna Elisabeth Leerskov, har fremlagt et regnskab, der af ledelsen anses for utilfredsstillende. Årets resultat ender på -785.888 kroner – et resultat, der har medført, at virksomheden har tabt sit indtægtsgrundlag, idet det forretningsmæssige grundlag ikke kan opretholdes. Også egenkapitalen er tabt, hvorfor ledelse har besluttet, at Journal i 2018 desværre påbegynder en nedlukning af brandet.
LauRies regnskab afspejler store investeringer
Ditto aarhusianske modevirksomhed LauRie har ligeledes været udfordret i 2017. Virksomhedens bruttofortjeneste ender på lige over 15 millioner kroner, men dog med et samlet årsresultat på -2,4 millioner kroner. Ifølge LauRie selv, har 2017 da også været et investeringsår, hvor der både er skudt kapital i nye IT-systemer, produktudvikling, nye markeder og medarbejdere – alt sammen som led i virksomhedens vækstplaner men også på bekostning af årets økonomiske udvikling, da både brandets fortjeneste og resultat er faldet sammenlignet med det forrige regnskabsår.
Ifølge ledelsen, skyldes dette blandt andet brandets strategi om at ramme en bredere målgruppe, hvorfor LauRie i 2018 vil fokusere på at strømline sine designs med forhåbningen om at øge sin omsætning og vende minus til plus. Derudover fremgår det, at virksomheden har etableret et nyt brand, ved navn ECHTE, der ligesom modervirksomheden har fokus på bæredygtighed – dog til en yngre målgruppe.
Zara knækker koden til de danske forbrugere
Den danske afdeling af spanske Zara, har trods stor popularitet, ikke altid haft ligeså nemt ved at omsætte deres varer her i Danmark, som i resten af Europa. High street-kæden har flere gange fremlagt svingende resultater, men nu ser det ud til, at de har knækket koden til de danske forbrugere. Zara Danmark har netop løftet sløret for regnskabsbøgerne, der viser et overskud på 23,7 millioner kroner for perioden 1. februar 2017 til 31. januar 2018. Også bruttofortjenesten er steget fra 74,5 til 106,2 millioner kroner. I regnskabsårene 2016, 15 og 14 havde Zara Danmark et minus på henholdsvis 1,2, 2,6 og 2,9 millioner kroner.
I regnskabet skriver virksomheden desuden, at de forventer et stigende overskud på linje med fortsat vækst i de danske butikker, der i dag tæller fire af slagsen – tre i København og en i Odense.
Alle regnskaber er hentet fra CVR-registret på www.cvr.dk.