Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

H&M og Zara i fortsat kamp på det danske marked

De to highstreet-giganter kæmper både om kunderne på globalt og lokalt niveau.
De to highstreet-giganter kæmper både om kunderne på globalt og lokalt niveau.

Zara Danmark har netop offentliggjort sin årsrapport for regnskabsåret 1. februar 2016 til 31. januar 2017.

Tallene viser, at bruttofortjenesten er den højeste i mange år på 75 mio. kroner, sammenlignet med året inden, hvor den lå på lige under 53 mio. kroner.

Vi skal dog helt tilbage til 2013/14, siden Zara Danmark sidst havde et samlet overskud. I år var underskuddet på 1,2 mio. kroner. Zara Danmark kan dog se positivt på, at underskuddet er halveret i forhold til året forinden.

Samtidig er personaleomkostningerne steget fra 44 mio. kroner til 60 mio. kroner, idet antallet af medarbejdere også er steget fra 135 til 261 i de fire danske butikker.

Zara Danmark er en del af Inditex Group, der i 2016 havde et overskud på 3,16 milliarder euro, omkring 23,5 mia. danske kroner. Til sammenligning havde H&M Group et overskud på 18,6 mia. svenske kroner, omkring 14 mia. danske kroner.

Zaras største highstreet-konkurrent, H&M, har også nyt fra regnskabsfronten. I sidste uge kunne koncernen præsentere sit halvårsregnskab for december 2016 til og med maj 2017.

I denne periode har H&M solgt for 12 mio. kroner om dagen i Danmark, i alt for 2,16 mia. kroner. Salget er hentet fra H&Ms 101 butikker på landsplan.

På koncernniveau hævede H&M overskuddet før skat til 7,7 milliarder svenske kroner i de seks måneder, hvilket er en fremgang på 10%. Det samlede overskud ligger på 5,9 mia. svenske kroner, svarende til omkring 4,5 mia. danske kroner.

Det online salg er i fortsat vækst for H&M og er steget fra at stå for 25% af det samlede salg til at udgøre 30%.