Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tøjmærket Journal følger velovervejet vækstplan

Det danske herretøjsmærke Journal har base i Århus, men har på to år fået hul igennem i 11 lande. Firmaet producerer kvalitetstøj med et bæredygtigt stempel.
Det danske herretøjsmærke Journal har base i Århus, men har på to år fået hul igennem i 11 lande. Firmaet producerer kvalitetstøj med et bæredygtigt stempel.

Det er gået hurtigt, siden det århusianske herretøjsmærke Journal i 2012 begyndte at kigge på, hvilke markeder de skulle forsøge at etablere sig på.

”Vi havde et gennemført produkt og godt netværk via salgsagenter, så i sommeren 2013 var vi allerede på messer i Paris, Berlin, New York og Las Vegas. Det førte til, at vi fik skabt kontakt til butikker, som havde en god profil i forhold til vores priser og kvalitet,” siger Ralf Leerskov, produktansvarlig hos Journal.

Det kræver meget at starte op

Han driver firmaet sammen med sin kone, designer Anna Elisabeth Leerskov, og sælger Jannik Heide. Alle har de tidligere erfaring inden for modebranchen.

”Derfor ved vi, at det kræver meget at starte op. Vi har draget os vores erfaringer gennem stillinger i større og mellemstore modevirksomheder i branchen. Samtidig har vi et godt netværk inden for produktion og salg, så vi har leveret stabilt og sendt velovervejede produkter ud fra starten,” forklarer Ralf Leerskov.

LÆS OGSÅ: “Modebranchen eksporterer for flere penge end nogensinde”

Kunderne tæller i dag butikker i blandt andet USA, Benelux, Rusland og Japan, mens de i Danmark sælges i en række butikker fordelt over hele landet.

Unge virksomheder er sårbare

Journal stiler efter den kvalitetsbevidste forbruger, der vil have et produkt, som er langtidsholdbart i flere sæsoner. Det går godt med salget, og Ralf Leerskov håber, at de kan fortsætte den stabile vækst, som følger en velovervejet vækstplan.

”Det er klart, at når man er en ung virksomhed som os, så er man sårbar, når kunder ikke betaler, eller leverandører ikke overholder aftaler. Vi kan ikke kontrollere alle led, og der skal ikke meget til, før det går i den negative retning. Derfor foregår al økonomi med rettidig omhu,” siger han.

Samtidig samarbejder Journal med bæredygtige producenter, hvor blandt andet de to største metervareleverandører kører på solpaneler.