By Malene Birger: “Vi er meget begejstrede over at samarbejde med en så progressiv virksomhed”
By Malene Birger vil igen i år markere Kvindernes Internationale Kampdag – denne gang via et nyt samarbejde med Swedish Stockings, som er kendt for deres bæredygtige strømpebukser.Det er ikke noget nyt, at modebranchen tager aktiv del i Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts. Dagen har længe været en attraktiv mulighed for brands til at støtte op om den gode sag – og samtidig skabe positiv omtale af deres brand, selvfølgelig. Og sådan er det også her i 2020.
Et af dem er By Malene Birger, der sidste år meldte sig ind i debatten med en kampagne og medfølgende samarbejde med forfatter Suzanne Brøgger, fotograf Astrid Kruse Jensen og ballerina Amalie Adrian. Det resulterede i en specialdesignet taske, skabt af By Malene Birgers kreative direktør Mathilde Torp Mader og med portrætter af de tre kvindelige kunstnere. “Jeg føler et kæmpe ansvar i forhold til de visuelle signaler, jeg som designer og vi som brand er med til at sende ud i verden. De signaler vi sender ud, skal projektere et positivt og inkluderende kvindebillede,” som Mathilde Torp Mader selv formulerede det i et stort interview med Fashion Forum i marts sidste år i forbindelse med lanceringen af samarbejdet. Et samarbejde de nu følger op på med endnu en kampagne i forlængelse af dette års kampdag.
By Malene Birger har nemlig netop løftet sløret for et samarbejde med det svenske brand Swedish Stockings, som producerer bæredygtige strømpebukser, leggings, sokker og knæstrømper. Virksomheden er især blevet kendt for deres brug af genanvendt garn, miljøvenlige indfarvninger, zero waste-fabrikker og principper om at køre udelukkende på solenergi.
At støtte op om fremadtænkende virksomheder
Sammen med By Malene Birger har Swedish Stockings skabt et par limited edition strømpebukser, der er dekoreret med tegninger lavet af den ukrainsk/svenske kunstner Alexandra Karpilovski – i øvrigt samme kunstner og grafiske penselstrøg, som var malet på de smukke baldakiner, der var hængt op til brandets AW20-show på Fabrikken For Kunst og Design under den netop overståede modeuge i København.
“Hos By Malene Birger er vi meget begejstrede over at samarbejde med en så progressiv virksomhed i markeringen af Kvindernes Internationale Kampdag 2020. Denne kampdag støtter vi både op om vigtigt non-profit arbejde, såvel som kvindeledede virksomheder og bæredygtige tøjinitiativer med dette specielle samarbejde,” skriver brandet i en pressemeddelelse om samarbejdet med Swedish Stockings, der også tidligere har teamet up med Ganni i august 2019.
Strømpebukserne bliver officielt lanceret den 3. marts 2020. Igen i år går en del af overskuddet til hjælpeorganisationen Women for Women International.
LÆS OGSÅ: