By Malene Birger, FABRIKKEN For Kunst og Design, torsdag den 30. januar 2020, klokken 13.00.

Det hele var i Malene Birgers ånd, og hun sad selv på første række. Det har hun gjort før, efter hun for seks år siden trådte tilbage fra det brand, hun skabte i 2003, men det må have varmet hendes hjerte at se, hvor godt Mathilde Torp Mader varetager hendes designarv og det DNA, hun skabte for et af Danmarks mest succesrige brands.

Under det lyse turkise betonloft hang baldakiner med grafiske penselstrøg af den svenske kunstner Alexandra Kapilovski, som deler Malene Birgers personlige smag for picasso’ske penselstrøg, og på sæderne lå en kort forklaring på, hvad der lå bag kollektionens titel, “Ode To A Modern Woman,” nemlig inspiration fra den amerikanske kunstsamler og mæcen Peggy Guggenheims tilgang til mode og personlig stil. Hun vakte opsigt i efterkrigsårene og helt op til sin død i 1979 med en meget flamboyant tøjsmag kronet af de vildeste udstyrsstykker i solbrillesamlingen, men fremfor alt havde hun mod til at stikke ud.

Selv om Mathilde Torp Mader langt fra havde lavet en 1:1 fortolkning, der også ville have virket udklædningsagtig på en voksen kvinde i dag, havde hun omformuleret dette mod til en stringent kollektion af klædelighed, som var nem at spejle sig i.

Jeg gad i hvert fald godt ligne den karismatiske britiske supermodel Erin O’Connor på 41, da hun åbnede showet med supersmart kort, gråt hår, røde læber og selvsikker gang i en sort læderfrakke med bredt revers og ditto bælte, efterfulgt af en hær af stilige voksenudseende modeller i tøj, som var lige til at hoppe i (og noget af det kan faktisk lejes med det samme gennem Rent The Look-platformen) til hverdag og fest.

Mathilde Torp Mader havde ladet sig inspirere af Guggenheims præference for det eklektiske i en serie midi-lange 70’er-kjoler i sort satin med volanter i mønstret brændt orange og en lysere krydderifarve med dyreprint i florlet chiffon med rynkedetaljer på langs af ærmerne og ned foran kjolen. Der var lidt mere 80’er-stil over en sort blondekjole og en ditto bluse i ecru, fordi de var stylet med henholdsvis tidens hotte knælange støvler og yuppie-stribede herrebukser som kontrast, netop for at undgå vintage-klichéen.

Guggenheims anden store passion var astrologi, og den blev afspejlet i nogle antikke, britiske print af stjernehimlen på lette, elfenbensfarvede silkebluser og -tørklæder, de sidste bundet på skrå over den ene skulder som en ny, personlig måde at pifte sin sorte rullekravebluse op på. På afstand kunne det hele virke meget underspillet og nedskaleret i forhold til den volumen og glamour, som ofte har præget brandet i starten, men Mathilde Torp Mader kompenserede med en moderne luksus i materialer og fokus på detaljer.

Som en hyldest til denne kunst af enkelhed som blankt kanvas for at give garderoben et personligt look var der velsiddende suits og lange frakker i camel og sort, anorakker i oliven over smalle slacks og to-die-for hæklede veste og lang cardigan i den blødeste hvide uld med colourblocking detaljer.

Det var ikke som i Malene Birgers dage – og så alligevel. Mathilde Torp Mader har forstået sin rolle med at føre brandet videre i et afsæt af visionen om altid at lave lækker mode til stærke kvinder, som har lyst til at udtrykke deres personlighed, samtidig med at hun hele tiden tilfører noget nyt, så det er relevant for tiden.

Se hele kollektionen her.