Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Kvindernes kampdag fejres i modebranchen, Vivienne Westwood til Danmark og Ganni åbner butik i Sverige

Kvindernes Internationale Kampdag har endnu en gang spredt sig ind i modebranchen, hvor brands som By Malene Birger, & Other Stories og Adidas tager bladet fra munden.
Kvindernes Internationale Kampdag har endnu en gang spredt sig ind i modebranchen, hvor brands som By Malene Birger, & Other Stories og Adidas tager bladet fra munden.

Kvindernes Internationale Kampdag er over os, og det giver – igen i år – os alle en oplagt chance for at se både indad og udad og huske på, at selvom vi er kommet langt i kampen om at skabe lige rettigheder og muligheder for kvinder og mænd, så ligger der stadig et stykke arbejde foran os, før vi er helt i mål. I mål med blandt andet at få fair barselsforhold for mænd, med at sikre lige løn mellem kønnene og med få endnu flere kvinder i bestyrelser og ledelser. For bare at nævne nogle af de områder, hvor vi stadig kan blive bedre.

Heldigvis er der rigtig mange seje kvindelige ledere derude, der er med til at bane vejen for en bedre fremtid og agere rollemodeller for alle de kvinder, der – ikke mindst i modebranchen – har en drøm om at slå igennem. En af dem er Illums CEO Jeanette Aaen, som mener, at flere kvinder skal “smide silkeskoene og gribe magten,” hvis de vil positionere sig i erhvervslivet. Du kan læse vores interview med hende i anledningen af kampdagen her.

Men vi stopper ikke vores fokus på kvinder og ledelse her. Snart kan du kan også læse vores interview med den lige dele talentfulde og inspirerende mentor-mentee-duo Emilie Helmstedt og Birgitte Raben, der – endnu en gang – beviser, at vi kommer længst, hvis vi løfter hinanden. Og endeligt er vi også på trapperne med et interview med Head of Global PR hos Pandora, Vita Clausen, der fortæller om sin internationale karrierevej og betydningen af være kvinde i et kommunikationsjob på topplan.

Kvindernes Internationale Kampdag har dog ikke overskygget hele ugen, der også har budt på andre nyheder i modebranchen. Så sent som onsdag aften kom det frem, at Calvin Klein har besluttet at nedlægge sin ready-to-wear-linje, hvilket betyder, at 50 ansatte i New York og 50 i Milano er blevet afskediget, ligesom at også hele Milano-kontoret skal lukkes. Trist, men ikke overraskende mener mange, der har set udviklingen komme, siden Raf Simons i december forlod modehuset efter længere tids interne stridigheder. Det var også i denne uge, at Chanels sidste show med den nu afdøde Karl Lagerfeld bag designet blev afholdt i Paris. Showet, der tro mod designerens altid spektakulære opsætninger var et sandt ’winter wonderland’, bliver altså det sidste, inden Karl Lagerfelds (kvindelige!) efterkommer, Virginie Viard, tager over.

Læs ugens øvrige korte modenyheder herunder.

By Malene Birger hylder og støtter kvinder

Kvindernes Internationale Kampdag har længe vist sig som en god anledning for modebrands til at hjælpe med at sætte fokus på en god sag og samtidig styrke sit eget brand. I år melder danske By Malene Birger sig på banen med et samarbejde med tre forskellige danske kunstnere – forfatter Suzanne Brøgger, fotograf Astrid Kruse Jensen og ballerina Amalie Adrian. Det har resulteret i seks portrætter af de tre kvinder, produceret af Astrid Kruse Jensen selv, som er blevet printet på en specialdesignet taske, designet af By Malene Birgers kreative direktør Mathilde Torp Mader:

“Vores mål er altid at styrke kvinder gennem vores tøj. Netop derfor har det været en kæmpe inspiration at arbejde med disse unikke kvinder og samtidig støtte sådan en vigtig sag,” siger hun om samarbejdet.

Tasken vil blive solgt fra i dag på Martin Asbæk Galleri, hvor man også kan se de forskellige billeder udstillet. Derudover kan den også købes online og i brandets butikker. For hver købt taske donerer By Malene Birger 200 kroner til hjælpeorganisationen Women for Women International.

& Other Stories følger trop

By Malene Birger er ikke de eneste. Også den svenske kæde & Other Stories vil i forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag i dag lancere et samarbejde, der skal hylde kvinder verden over. Her er der dog tale om et samarbejde med L.A. City Municipal Dance Squad, der er kendt for deres arbejde for at engagere kvinder til dans. Gennem kampagnen vil & Other Stories opfordre kvinder til at dele deres egne historier og skabe fællesskab på de sociale medier igennem hashtagget #dancingstories.

Det er dog langt fra første gang, at & Other Stories arbejder sammen med inspirerende kvinder i deres kampagner – tidligere navne tæller profiler som Lena Dunham, Iris Apfel, Hari Nef, og Kate og Laura fra Rodarte.

Ligestilling på boldbanen

Også sportbranchen har et stykke vej endnu, når det kommer til at bryde kønsbarrieren og skabe lige muligheder for kvinder og mænd. Det benytter Adidas nu Kvindernes Internationale Kampdag til at sætte fokus på med en ny kampagne, der efterspørger ligeværdig mediedækning af kvinder i sportens verden. Videoen er desuden en del af Adidas’ ’She Breaks Barriers’-initiativ, der har til formål at inspirere og styrke den næste generation af kvindelige atleter, og herunder give kvinder og piger bedre adgang til sport, udradere kønsstereotyper og tage fat på den ulighed, som kvindelige atleter i alle aldre og på alle niveauer oplever.

Du kan se de tre kampagnevideoer, der sætter fokus på to forskellige adidas-atleter samt ESPNs Maria Taylor, her, her og her.

Kvinde, udvid dit netværk

I går lanceredes netværks-appen Bumble på det danske marked. Bumble, der startede ud som en dating-app, er i dag en omfattende tjeneste, der med sine tre grene Bumble Bizz, Bumble BFF og Bumble Date tilbyder sine kunder at netværke med andre brugere, hvad end målet er at finde en ven, en kæreste eller en ny karrierevej. Med lanceringen i Danmark fokuseres der dog på Bizz-tjenesten, som handler om at gøre det nemmere – for især kvinder – at oprette professionelle forbindelser og mentorforhold og dermed styrke sammenholdet kvinder imellem.

Bumble har i dag over 50 millioner brugere på verdensplan.

Vivienne Westwood gæster dansk festival

En af de kvinder, der virkelig tør råbe højt, er den verdensberømte britiske designer Vivienne Westwood. Igennem en næsten 50 år lang karriere har hun sikret sig pladsen som en af de mest toneangivende karakterer i den internationale modebranche – fra 70’ernes punkstil til hendes nuværende fokus på bæredygtighed. Sidstnævnte er omdrejningspunkt, når Vivienne Westwood til sommer gæster den danske festival Heartland, hvor hun vil indgå i en direkte samtale med publikum om det, hun selv definerer som “tankeløse forbrugere og modedesignere” under titlen ’7 billion don’t know we are an endangered species – Analysis: how to save the world from self-destruction’.

Du kan læse mere om Heartland Festivals 2019-program her.

Ganni åbner butik i Stockholm

Der er snart ikke det sted i verden, hvor ordet Ganni ikke bliver associeret med en dansk modesucces. Men selvom det danske brand er stille og roligt ved at overtage verden, er de stadig kun så småt ved at udfolde butiksporteføljen udenfor Danmark. Nu med deres første selvstændige butik i Sverige, nærmere bestemt på Norrlandsgatan i Stockholm. Butikken, der officielt åbnede i går, er indrettet tro mod Ditte Reffstrups farverige design-DNA, men afspejler også Gannis øgede fokus på bæredygtighed. Alt energi er vedvarende, gulvene er lavet af bæredygtigt træ, mange møbler er genbrugte, opsatser er produceret af affaldsmaterialer og meget mere. Alt sammen som en del af brandets ønske om at “reducere det aftryk, vi sætter på planeten, og støtte virksomheder, der prøver at gøre verden til et bedre sted,” som brandet selv formulerer det på deres Instagram-profil i forbindelse med åbningen.

Butikken har adresse på Norrlandsgatan 11, 111 43 Stockholm.

H2O åbner også butik – i Oslo

Nu vi er ved butiksåbningerne, har også et andet dansk mærke kunne åbne dørene til en butik udenfor Danmark i denne uge. H2O Sportswear, der siden grundlæggelsen i 1982 har været populære hos især nordmændene, kunne i går åbne deres første egen butik – en butik de derfor har valgt at placere i Oslo.

“Vores forhold til Norge er nærmest familiært. Det norske marked har været fantastisk for os i mange år, og da vi fandt lokalerne på Hegdehausveien, var vi ikke i tvivl om, at det var her, vi skulle åbne dørene til vores første H2O-butik,’’ siger Mikkel Christensen, direktør hos H2O, om beslutningen.

Butikken åbnede i går, torsdag den 07. marts 2019, på Hegdehaugsveien 27, 0352 Oslo, Norge.