Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
CEO i ILLUM Jeanette Aaen om kvinder i ledelse
Alle nyheder, Indland, INTERVIEW

“Smid silkeskoene og grib magten”

Kvinder skal være bedre til at flage deres succeser, og virksomheder skal gå den ekstra mil, det kræver at få kvindelige kandidater ind i topledelsen. CEO i Illum Jeanette Aaen ved, hvad der skal til, og giver sine bedste råd til positionering af kvinder i erhvervslivet.
Kvinder skal være bedre til at flage deres succeser, og virksomheder skal gå den ekstra mil, det kræver at få kvindelige kandidater ind i topledelsen. CEO i Illum Jeanette Aaen ved, hvad der skal til, og giver sine bedste råd til positionering af kvinder i erhvervslivet.

Kvinder generelt skal være bedre til at definere deres spidskompetencer – og gøre omverdenen opmærksom på dem. Det er et af de budskaber, som Jeanette Aaen, CEO i Illum, har, når talen falder på kvinder i ledelse – og mangel på samme. Siden 2015 har hun siddet i spidsen af det Københavnske mode- og livsstilshus Illum og har sideløbende undervist på CBS. Her har hun også på agendaen at være et godt forbillede for de unge studerende og vise, at man godt kan være topleder, ikke alene som kvinde, men også som ene-forælder. Vi spurgt hende, hvordan man kan få flere kvinder frem i topledelsen.

Hvordan mener du, det står til med ligestillingen i det danske erhvervsliv?

“I 2013 fik Danmark en lov som via måltal skulle skaffe flere kvinder i danske virksomheders bestyrelser. Men det er ikke sket. 56 procent af alle virksomheder i Danmark har derfor ikke en kvinde i bestyrelsen og kun 15% af alle bestyrelsesmedlemmerne i virksomhederne er kvinder. Jeg synes, det er problematisk, at det er situationen i halvdelen af vores nationale virksomheder. Det skal simpelthen tilses, at der kommer en bredde i den måde, som man sammensætter sin ledelse og bestyrelse på, som er mere repræsentativ for befolkningen.

Ser man på ministerierne, så er der faktisk en overvægt af kvinder, der er jurister og akademisk ansatte – også på lederniveau. Men når man når til departementschefer, så er der pludselig meget få kvinder tilbage – under 10% eller 2 ud af 21. Hovedårsagen er, at i det øjeblik man skal på barsel og vil nå at køre tre barsler igennem fra man er 28-35 år, så er man udfordret i forhold til at nå samme niveau på samme tid som sine mandlige kollegaer, og at man derfor ikke står først i køen til topstillingerne. Basalt set er jeg fortaler for, at man har kvoter, der er med til at sikre diversitet. Der sker stadig bare ikke nok – og det må vi som land sige, at vi ikke vil acceptere.

Jeg synes ikke, at man skal tvinge mænd på barsel, men jeg synes, at man som arbejdsgiver skal tage det mere med i beregningerne, at kvinder ’taber’ nogle år på arbejdsmarkedet, når de bringer børn til verden, og samtidig åbne op for, at deres prioriteringer ændres. Hos Nestlé betragter man barsel som en gratis lederuddannelse, fordi det giver nogle andre lederegenskaber. Det burde andre tage ved lære af. Skal jeg se på mig selv, så er jeg blevet mere struktureret og effektiv siden jeg fik mit barn, og det har jeg taget med mig på arbejde siden.”

Hvad kan man som virksomhed gøre for at få flere kvinder frem i ledende stillinger?

“Som virksomhed kan man gøre noget for at sikre, at man har både kvinder og mænd i ledelsen.
Det handler om, at sådan nogle som mig sørger for, at vi opmærksomt prioriterer at få kvinder ansat. Det tager nogle gange længere tid, fordi mænd ofte er hurtigere til at række hånden op og gøre opmærksom på deres kvaliteter. Jeg har selv stået i den situation, hvor jeg har måtte lægge mig i selen for ikke at tage den løsning, der bød sig til først – en mand.

Selvfølgelig skal man ikke lave omvendt diskrimination, men som topleder har vi et ansvar for at gå de ekstra kilometer, det tager for at finde frem til de kvinder, der har kvalifikationerne til et job. Det har faktisk vist sig, at flere af de virksomheder, der har kvinder i deres bestyrelser, er dem, der gør brug af head huntere. Det er værd at tage med i sine betragtninger, når man skal ansætte.

Derudover kan vi som topledere give nogle rammer, der gør det attraktivt for kvinder at blive ved med at kravle op ad karrierestigen. Det er rammer, der skal være mere fleksible, for hvis vi kan møde kvinder der og gøre noget for, at man kan have en bedre balance mellem familieliv og karriere, så vil det være til gavn begge veje rundt.”

Hvad kan man som kvinde selv gøre for at komme tættere på en lederposition?

“Kvinder selv skal passe på ikke at placere sig i et ekkokammer af snak om bleer og børnesygdomme, mens de har små børn. Det er vigtigt, at man holder sig opdateret på ny viden, for at holde sig attraktiv på arbejdsmarkedet. Hvis drømmen er en toplederstilling, er det vigtigt at have viden om strategisk planlægning og finans. Hvis man skal være chefredaktør på et modemagasin, så nytter det ikke noget, at man kun ved noget om mode – du skal også kunne lægge et budget. Viden om strategi og økonomi er nogle af de byggeklodser, der gør, at man kan avancere. Hvis man skal sætte pejlepunkter for en virksomhed og have visioner for, hvor man skal hen, skal man have indsigt i finansiering og strategi. For at the end of the day sidder der en med nøglen til pengeskabet, og det er en, der ved, hvordan pengene skal bruges.”

Hvilke konkrete råd vil du give folk, der gerne vil avancere?

“Mit bedste råd vil være, at du får defineret dit brand og dine spidskompetencer og italesætter, at du er den dygtigste rundt om bordet. Det vil gøre, at du står stærkere og nemmere kan komme op i niveau, når en lederrolle skal besættes. Man skal ikke vente på, at folk opdager en, og jo skarpere profil du har, jo nemmere er det for andre at gribe fat i dig. Så derfor grib magten, smid silkeskoene og se på, hvad du selv kan lægge på dit CV af kompetencer for at gøre dig attraktiv som leder i stedet for at sidde og vente på at blive opdaget.”

Hvad gør du selv for at udvikle dig som leder?

“Jeg tager på executive-kurser og skal blandt andet på et Insead executive management kursus henover sommeren. Jeg læser op på faglitteratur og strategiske tidsskrifter, ikke bare indenfor mit eget felt, men også på andre fagområder. Hvis du har en lederrolle, så skal du være bredt opdateret på, hvad der sker rundt om i verden. Jeg selv begyndte at undervise i blandt andet strategisk planlægning på CBS for nogle år tilbage, og det er en virkelig god måde for mig at holde mig opdateret på ny viden. Andre har glæde af læsegrupper eller kurser – det er ikke så vigtigt, hvordan man tilegner sig viden, mere at man gør det, så man ikke står med en uopdateret uddannelse. Det gælder hele livet igennem, og man kan godt komme ind i kampen igen, også selvom man er blevet ældre eller har været lidt ude af systemerne. Uddannelse er for mig et livslangt projekt.”

Hvilke podcasts inspirerer dig?

“Jeg er glad for at lytte til Harvard Business Review ’Women at work’. De er ret gode i forhold til det med at balancere et arbejdsliv med karriere. Dem kan jeg godt anbefale.”

Hvilken faglitteratur har du senest læst?

“The Wired World in 2019 som en samling af omkring 100 artikler om ny viden indenfor alle mulige forskellige fagområder.”