Modegiganter går sammen i kampen mod plastforurening
Næsten 300 virksomheder – herunder flere repræsentanter fra modebranchen – har netop underskrevet Ellen MacArthur Foundations globale aftale om at accelerere deres udfasning af plastik.Plastik er det måske mest udskældte materiale lige nu. Alligevel er der stadig lang vej til en løsning på verdens stigende plastforurening. Den gode nyhed er dog, at flere og flere virksomheder – også dem i modebranchen – for alvor har taget kampen op mod problemet. Det gælder navne som H&M, Adidas, Everlane og Gestuz, for bare at nævne et par stykker af de brands, der indenfor de seneste år har profileret sig med anti-plastik initiativer.
Og nu ser det ud til, at endnu flere melder sig på banen. Mere end 290 virksomheder har nemlig underskrevet en ny, global forpligtelse til at bekæmpe plastaffald og forurening – en forpligtelse, der er initieret af den britiske organisation Ellen MacArthur Foundation i samarbejde med FNs Miljøorganisation. Underskriverne tæller alt fra NGO’er og regeringer til producenter og distributører, og heriblandt er også en stor del involveret i tøjbranchen, navnlig H&M, Walmart, Burberry, Target og Marks & Spencer.
“Vi ved at indsamlingen af plastik fra vores strande og have er meget vigtig, men det stopper jo ikke den bølge af ny plastik, der ender i havet hvert år. Vi bliver nødt til at bekæmpe problemet ved kilden,” lyder det i en pressemeddelelse fra hjernen bag organisationen, Ellen MacArthur, hvortil direktøren i FNs Miljøorganisation, Erik Solheim, tilføjer:
“Dette er de mest ambitiøse mål, vi har set i kampen om at ende plastikforurening indtil nu.”
Ifølge Ellen MacArthur Foundation, er målet at skabe en ‘ny normal’, når det kommer til brugen af plastikemballage. De virksomheder, der underskriver aftalen, forpligter sig for eksempel til at eliminere brugen af unødvendig indpakning, samt at sørge for, at 100 procent af den plastemballage, de alligevel anvender, kan enten genbruges, genanvendes eller på anden vis nedbrydes inden 2025.
De opstillede mål vil desuden løbende blive revurderet og gjort mere ambitiøse i løbet af de kommende år. Alle deltagere skal én gang om året at offentliggøre data om deres fremskridt. Udover mode- og tøjvirksomheder tæller listen af underskrivere store, internationale virksomheder som Pepsi Co, Danone, L’Oreal og The Coca-Cola Company.
Læs mere om initiativet her.