Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed, Indland

Adidas dropper brugen af ny plastik frem mod 2024

Den tyske sportsgigant har netop fremlagt en ambitiøs anti-plastik strategi, der betyder, at de vil bruge de næste seks år på at udfase brugen af alt nyproduceret plastik i deres sportstøj og sko.
Den tyske sportsgigant har netop fremlagt en ambitiøs anti-plastik strategi, der betyder, at de vil bruge de næste seks år på at udfase brugen af alt nyproduceret plastik i deres sportstøj og sko.

“Vores mål er, at vi i 2024 skal være fuldstændig fri for ny plastik.“

Sådan fortæller Eric Liedtke, chef for globale brands i Adidas, i forbindelse med den tyske sportskoncerns nyeste tiltag inden for bæredygtighed. Adidas har nemlig besluttet, at de én gang for alle vil droppe brugen af ny plastik i sin produktion – en produktion, der efter planen skal være 100 procent fri for det populære materiale om bare seks år. Det skriver Finans.

At undgå plastik helt er dog ikke planen – ifølge Eric Liedtke, skal samtlige af de plastikmaterialer, som bruges til at lave Adidas’ tøj, sko og sportsprodukter, komme fra genbrugsplastik i fremtiden for på den måde at undgå at bidrage til verdens stigende og ikke mindst skadende forbrug af det multifunktionelle materiale. Det er dog også en bekostelig løsning. Genbrugsplastik er nemlig op mod 20 procent dyrere at producere end normal plastik, hvilket også er grunden til at Adidas ikke kan inkorporere deres nye materialestrategi fra den ene dag til den anden.

“Vi skal sørge for, at vi gør det i det rigtige tempo, så vi kan bevare vores nuværende margenstruktur. Vi kan absorbere nogle omkostninger hvert år, men vi kan ikke absorbere dem på et enkelt år,“ fortsætter Eric Liedtke.

Adidas – der i januar 2016 kom under dansk ledelse i form af CEO Kasper Rørsted – har længe været en af frontløberne i modebranchen, når det kommer til bæredygtighed og nye produktionsteknologier. Det gælder blandt andet opfindelsen af en sportssko, der kan nedbrydes i naturen på bare 36 timer, samt udviklingen af en ny teknologi i samarbejde med teknologivirksomheden Carbon, der gør det muligt at masseproducere 3D-printede sko.

Plastikforurening ser dog ud til altid at have været en særlig vigtig dagsorden for Adidas, der siden 2015 har arbejdet sammen med miljøorganisationen Parley for the Oceans om at producere både tøj og især sko af indsamlet plastik fra verdenshavene.

Adidas forventer at sælge 5 millioner par sko lavet af genbrugsplastik i år og 11 millioner i 2019.