Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Billede af Ditte Søndergaard Bihorac, CEO hos Rudolph Care

CEO hos Rudolph Care: dette råd ville jeg ønske, jeg havde fået i starten af min karriere

Ditte Søndergaard Bihorac, CEO hos Rudolph Care, fortæller, hvordan hun arbejder for mere ligestilling på sin arbejdsplads – og deler de råd, der gør en forskel for hende som leder.
Ditte Søndergaard Bihorac, CEO hos Rudolph Care, fortæller, hvordan hun arbejder for mere ligestilling på sin arbejdsplads – og deler de råd, der gør en forskel for hende som leder.

“Ligestilling for mig er en helt fundamental livspræmis. Det gennemsyrer alt: måden jeg lever på, opdrager min datter på, tilgår mit arbejde på, leder på,” fortæller CEO hos Rudolph Care, Ditte Søndergaard Bihorac. 

“Jeg er vokset op i et hjem, hvor mine forældre var nogle meget gode rollemodeler i forhold til ligestilling. De var altid enormt tydelige i deres livsprincipper og i deres værdier, og i særdeleshed min far. Han gjorde rigtig meget ud af at fortælle min søster og jeg, at ligestilling var enormt vigtigt, og at det skulle vi tage med os. Så det har jeg gjort.”

Siden 2022 har Ditte Søndergaard Bihorac siddet i direktørstolen for Rudolph Care. Rollen overtog hun fra brandets grundlægger, Andrea Elisabeth Rudolph, der stadig er en central figur i virksomheden, der holder til i en villa i Valby. En villa, hvor langt størstedelen af de ansatte er kvinder. 

“Jeg har arbejdet i beauty-branchen igennem stort set hele min karriere og her oplevet et stort skel i køn. Men nok på den lidt bagvendte og “positive” måde, da branchen har en overvægt af kvinder beskæftiget. Jeg har haft en masse seje boss-ladies gennem min karriere og været og er omgivet af dygtige og ambitiøse kvinder som inspirerer mig hver eneste dag, så jeg har oplevet det på en måde som ikke direkte eller indirekte var diskriminerende.”

Rudolph Care har fra starten brugt Andrea Elisabeth Rudolphs historie som omdrejningspunkt i deres kommunikation. Helt tilbage fra da virksomheden startede i 2009, igennem hendes udvikling og igennem et længere sygdomsforløb med kræft, har hendes fortælling løbet som en rød tråd gennem brandet. 

“Vi er meget bevidste om, hvordan Andreas historie med opbygningen af Rudolph Care kan inspirere og oplyse andre. Hun har kæmpet for den position, som virksomheden har i dag og er en kæmpe inspiration for kvinder, som ønsker at gå egen vej. Og faktisk generelt bare for kvinder. Andrea har en stemme, og hun har været enormt god til at fortælle sin historie på godt og ondt undervejs, hvilket jo er enormt solidarisk og bidrager til en fællesskabsfølelse.”

Men virksomheden ved også godt, at det ikke er nok at stå bag et kvindefællesskab for at have sikret ligestillingskontoen – og har blandt andet søgt hjælp med organisationen LGBT+ for at udvikle sig. Og her var blandt andet ét råd ret nemt at implementere: 

“Der, hvor man som virksomhed aktivt kan sikre, at køn ikke forfordeles, bevidst eller ubevidst, er i rekrutteringsprocesserne. Her findes der efterhånden gode redskaber, som hjælper med eksempelvis at sløre både billede, alder og køn, så udvælgelsen udelukkende sker på baggrund af erfaring og kompetencer. Det, synes jeg, er et kæmpe skridt i den rigtige retning.”

Hvilket råd ville du ønske, du selv havde fået i starten af din karriere?

“Jeg ville ønske, at nogen havde givet mig det råd, at alle mine feminine egenskaber er værdifulde, også i en karriere-kontekst. At man kan tage hele sig selv med på arbejde og vide, at det kun er en styrke at kombinere hardcore business med bløde egenskaber såsom omsorg, skrøbelighed og moderskab. Det råd har jeg i hvert fald tænkt mig at give videre til min datter.”