Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Tocifret millioninvestering gør Rodinia Generation klar til næste skridt

Rodinia Generation, der står bag teknologien til at skabe lokale mikrofabrikker til modeproduktion, har modtaget en investering, der muliggør etableringen af næste mikrofabrik i udlandet.
Rodinia Generation, der står bag teknologien til at skabe lokale mikrofabrikker til modeproduktion, har modtaget en investering, der muliggør etableringen af næste mikrofabrik i udlandet.

“Investeringen betyder, at vi kan komme ud over stepperne internationalt og få lavet flere  af vores mikrofabrikker. Vores teknologi er så småt ved at være moden til, at vi kan replikere den til andre lande. Og det er planen, at vi skal gøre det allerede næste år,” fortæller Trine Young, grundlægger af Rodinia Generation, til Fashion Forum om den investering på 20 millioner kroner, hun netop har modtaget. Det er fondene Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) og Climentum Capital, der sammen står bag, og begge nu også indtræder i Rodinia Generations bestyrelse. 

Rodinia Generation er en tech-virksomhed grundlagt af Trine Young, der har udviklet teknologien til en mikrofabrik, som kan producere tøj på helt ned til 48 timer uden brug af vand og reducere CO2-udslippet for et færdigt stykke tøj med op til 40 procent. Dermed kan de være med til at eliminere overproduktion, da tøjet først behøver at blive fremstillet, når det er købt. Idéen er, at disse mikrofabrikker, som ikke fylder mere end en skibscontainer, skal placeres jævnt over de forskellige markeder, så der aldrig er langt fra produktion til forbruger.

“Når vi til næste år ekspanderer vores teknologi er det med henblik på, at der skal være så mange mikrofabrikker som overhovedet muligt indenfor en kort årrække. Hele ideen er, at de her fabrikker skal ligge tæt på både demand og supply. Derfor består opgaven i at finde ud af, hvor man lægger fabrikkerne strategisk smart, så dette kan blive opfyldt,” forklarer Trine Young.

Blandt andet fordi Rodinia oplever efterspørgsel fra store brands, skal investeringen muliggøre at nummer to mikrofabrik fra Rodinia Generation kan åbne i løbet af 2025.  Indtil videre er Rodinia Generations mikrofabrik-teknologi blevet udviklet i Nordvest i København, hvor brands som Hummel, Wheat og Mads Nørgaard allerede får produceret dele af kollektioner.

“Vi investerer i Rodinia, fordi EIFO’s ambition er at støtte virksomheder, der kan gøre en forskel. Rodinia gør det muligt at reducere overproduktion af tøj, og dermed sparer de en masse ressourcer og reducerer drivhusgasudledninger. Teknologien reducerer vand- og kemikalieforbruget og eliminerer behovet for langdistancetransport. Det er ikke bare fordelagtigt for klimaet, men faktisk også for forretningen,” siger Rünno Allikvi, som er Investment Manager i EIFO’s Green Transition-investeringsteam, om investeringen i en pressemeddelelse.

Rodinia Generations teknologi understøtter et automatiseret produktionsflow, der er i stand til at indsamle data på et stykke tøjs tilbliven fra tekstilproducenten, farve- og printfasen, udskæring, robot-styret sortering og til tøjet er endeligt færdigsyet. Rodinia Generation leverer på den måde færdigproduceret tøj i godkendte, certificerede tekstiler, som er syet hos deres udvalgte samarbejdspartnere.