“Vi giver en stemme til de små modevirksomheder i kommende EU-lovgivning”
European Fashion Alliance cementerede i sidste uge deres rolle ved en roundtable i Europa-Parlamentet – selvsamme sted, hvor den ambitiøse EU-tekstilstrateg for nyligt blev vedtaget med stort flertal. Vi har talt med Cecilie Thorsmark om vigtigheden af at give branchen selv en stemme i den politiske diskussion.“Den kreative del af modebranchen har længe været undervurderet og underrepræsenteret i det politiske landskab og ikke mindst i EU. Så med stiftelsen af European Fashion Alliance, der samlet set repræsenterer mere end 10.000 europæiske SMV’er, er vores håb, at vi kan nå at agere talerør for dem i forbindelse med udformningen af den kommende EU-lovgivning,” fortæller Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week og næstforperson i European Fashion Alliance, til Fashion Forum efter hun i sidste uge deltog i en rundbordssamtale i Europa-Parlamentet.
Målet med rundbordssamtalen var netop at få en fod indenfor og give modebranchen en stemme, når det kommer til den ambitiøse EU-strategi for tekstiler, som siden marts sidste år har haft til formål at sikre en grøn omstilling i hele tekstilsektoren – og som i forrige uge kom ét skridt tættere på at blive til virkelighed, da Europa-Parlamentet vedtog deres holdning til strategien med 600 stemmer for, 17 imod og 16 udeblevne.
Selvom der er andre beklædnings- og tekstilorganisationer samt interessenter, der har deres gang i Europa-Parlamentet, er European Fashion Alliance den første alliance mellem europæiske modeuger og -råd – og dermed den første alliance, der taler direkte i virksomhedernes interesse, hvor netop SMV’erne udgør 99 procent af modebranchens virksomheder. Modsat for eksempel Euratex, hvis medlemmer primært er beklædnings- og tekstilorganisationer.
Siden har der da også været en direkte håndsrækning fra Europa-Parlamentet selv til European Fashion Alliance. Christian Ehler, medlem af parlamentet fra Tyskland, udtalte efter rundbordssamtalen til WWD:
“Vi har brug for jeres ekspertise. Dette er ikke en top-down øvelse. Uden jer kommer det ikke til at fungere,” sagde han og henviste til, at den kreative del af modebranchen ikke før har været taget med på råd i forbindelse med den nye EU-strategi, men at tekstilindustrien i vid udstrækning har.
En alliance sat i verden for at styrke den europæiske modebranches grønne omstilling
“Selvom der er andre mode- og tekstilorganisationer til stede i EU, er det vigtigt at understrege, at vi ikke taler imod hinanden. Vi vil som udgangspunkt alle sammen det samme. European Fashion Alliance vil ikke kæmpe om taletiden med de andre, men side om side med de andre kan vi styrke industriens samlede stemme. Vi byder de nye tiltag fra EU velkomne, for vi kan sagtens se behovet for den bæredygtige omstilling i modebranchen. Men der er et behov for at påvirke lovgivningen i den rigtige retning, så tiltagene faktisk bliver realistiske og kan implementeres og ikke ender med at være benspænd for SMV’erne. For det kan i sidste ende bremse for omstillingen,” forklarer Cecilie Thorsmark, som samtidig understreger, at rundbordssamtalen markerede en vigtig milepæl for European Fashion Alliance:
“Der er blevet åbnet en dør for, at vi har en stemme på lige fod med de andre stakeholders. Det her var en lejlighed for European Fashion Alliance til for første gang at præsentere sig for flere EU-parlamentarikere og understrege alliancens ståsted, og hvem alliancen repræsenterer. Vi er sat i verden for at styrke og hjælpe den europæiske modebranches grønne omstilling på vej, og det har vi fået cementeret i dag,” fortæller hun om rundbordssamtalen, hvor det også blev fremhævet, at der af EU er sat 2,3 milliarder euro af til omstillingen.
Længeventet politisk handling
Og meget tyder på, at de små, kreative virksomheder i den grad bliver hørt nu, og at der langt om længe kommer den politiske involvering, som modebranchen længe har efterspurgt. I sidste måned vedtog EU-Rådet deres holdning til, hvorvidt der skulle indføres et forbud mod at brænde usolgte varer i EU. Og i forrige uge blev holdningen til strategien som førnævnt vedtaget med stort flertal i Europa-Parlamentet.
Ved afstemningen blev flere krav og specifikationer til strategien desuden fremlagt, herunder et krav om at gøre information for forbrugerne lettere tilgængelig, så de kan foretage bæredygtige valg, samt netop forbuddet mod at destruere usolgte varer. Det skriver Europa-Parlamentet i en pressemeddelelse. Nu skal strategien forhandles i de 27 medlemslande, før det kan blive til endelig lovgivning.
Dermed er der nu godt gang i de afstemninger, som Pernille Weiss – der af helt andre årsager er meget omtalt i medierne lige nu, hvilket har rejst tvivl om hendes fortsatte tilstedeværelse i Europa-Parlamentet – varslede, da hun tilbage i april var med i Fashion Forum på lyd for at fortælle om forhandlingerne af tekstilstrategien.