“Det her er den største omvæltning, siden globaliseringen kom. Dengang outsourcede vi al produktion stort set på fire-fem år. Denne proces ligner det, vi var igennem dengang. Det betyder, at vi om fem år vil se en radikalt anden branche end i dag. For det bliver vi nødt til,” fortæller Else Skjold, lektor, ph.d. ved Det Kongelige Akademi, om EU’s nye strategi for bæredygtige og cirkulære tekstiler, som Europa-Kommissionen vedtog i marts i år.

Og at strategien og den forventede lovgivning, den vil medføre, kommer til at have en ekstremt stor betydning, er ingen underdrivelse. I visionen for strategien er blandt andet, at det i 2030 ikke vil være muligt at købe fast fashion i EU. Det skal være slut med tøj, som det ikke kan betale sig at passe på, reparere og give videre, og EU skal være pionerer indenfor bæredygtige og cirkulære tekstilværdikæder. Vi skal ifølge Else Skjold tilbage til at forbruge tøj, som man gjorde det til indtil for 40-50 år siden. Og spørger man Else Skjold, er det på høje tid, at der kommer nogle politiske visioner på området.

“Det her er de vigtigste sider, der er kommet i ganske mange år i vores branche, og det kommer også til at være fuldstændigt definerende for, hvad der kommer til at ske i måske de næste fem-ti år. Så det er ekstremt vigtigt, og alle, der har noget med mode- og tekstilbranchen at gøre, burde læse det,” fortæller hun, da hun er på besøg i Fashion Forums podcaststudie.

“Fast fashion er gået af mode”

Strategien udfolder sig over 14 sider, hvor der præsenteres seks centrale tiltag, som skal implementeres for at nå den overordnede vision, som i sin fulde længde lyder:

“Senest i 2030 har tekstilprodukter, der markedsføres i EU, en lang levetid, de er genanvendelige, i vid udstrækning fremstillet af genanvendte fibre, uden indhold af farlige stoffer og fremstillet under hensyntagen til sociale rettigheder og miljøet. Forbrugerne nyder godt af tekstiler af høj kvalitet til overkommelige priser i længere tid, fast fashion er gået af mode, og økonomisk rentabel genbrug og reparation er bredt tilgængelig. I en konkurrencedygtig, modstandsdygtig og innovativ tekstilsektor tager producenterne ansvaret for deres produkter i hele værdikæden, også når de bliver til affald. Det cirkulære tekstiløkosystem trives, drevet af tilstrækkelig kapacitet til innovativ fiber-til- fibergenanvendelse, samtidig med at forbrænding og deponering af tekstiler begrænses til et minimum.”

Krav om miljøvenligt design

Det første tiltag, der gennemgås i strategien, er “Indførelse af obligatoriske krav til miljøvenligt design”. Dette kan måske kan lyde svært at konkretisere, for hvad er “miljøvenligt design” egentlig? Her omtaler strategien mangler i kvalitet i forhold til blandt andet farvebestandighed og kvaliteten af lynlåse og sømme. Hvis tøjet er skabt til at have øget holdbarhed, vil det være muligt for forbrugerne at bruge det længere, samtidig med at det kan betale sig at genbruge, leje og reparere tøjet. For at hjælpe industrien på vej mod at skabe mere miljøvenligt design vil Europa-Kommissionen udarbejde bindende produktspecifikke krav til miljøvenligt design, så der kommer klare retningslinjer på området.

Et andet tiltag i strategien vil gøre op med greenwashing i mode- og tekstilindustrien. Dermed vil det kun være tilladt at markedsføre produkter som “grønne” eller “miljøvenlige”, hvis disse anprisninger kan suppleres af særligt høje og EU-godkendte miljømærker. Desuden vil der som led i dette punkt indføres nye minimumskriterier for alle typer af miljømærkninger.

De øvrige punkter i strategien omfatter “Stop for destruktion af usolgte eller returnerede tekstiler”, “Bekæmpelse af forurening med mikroplast”, “Indførelse af oplysningskrav og et digitalt produktpas” samt “Udvidet producentansvar og fremme af genbrug og genanvendelse af tekstilaffald”.

En markant omstilling for både branche og forbrugere

For at strategien skal kunne gennemføres vil det selvsagt betyde en omfattende ændring i både produktions- og forbrugsmønstre. Her er det i strategien tydeligt, at det ikke vil lykkes, hvis ikke både virksomheder, politikere og forbrugere tager ansvar for omstillingen. Her opfordres virksomheder til at reducere antallet af kollektioner og deres CO2-aftryk. Desuden skal virksomhederne tilbyde nye cirkulære forretningsmodeller såsom reparationstjenester og tilbagetagelsestjenester, der skal bidrage til at ændre forbrugernes købsvaner.

For at hjælpe industrien med omstillingen vil Europa-Kommissionen blandt andet sikre fair konkurrence ved både at oprette en EU-værktøjskasse til bekæmpelse af forfalskning og ved at intensivere markedsovervågningen. Den øgede markedsovervågning skal hjælpe til at sikre, at alle de i strategien vedtagne regler overholdes indenfor EU. Desuden vil der komme mere støtte til forskning, innovation og investeringer, der blandt andet skal fokuseres mod at optimere genanvendelsen af tekstiler.

Du kan høre mere om strategien i denne uges afsnit af Fashion Forum på lyd, hvor vi har besøg af lektor, ph.d. ved Det Kongelige Akademi Else Skjold. Du kan finde hele EU-strategien for bæredygtige og cirkulære tekstiler her.