Birger Christensen Collective løfter bundlinjen med 73 procent
2022 blev et rigtig godt år for “modekollektivet,” hvis omsætning nu er oversteget 200 millioner kroner.Birger Christensen Collective, som det tidligere Birger Christensen i dag hedder, er med sine nu tre in-house brands blevet en særdeles god forretning. Det slås fast med det netop fremlagte 2022-regnskab fra “modekollektivet,” som det 150 år gamle kalder sig selv i dag.
Omsætningen er vokset med 16 procent og lyder på mere end 200 millioner kroner, og bruttofortjenesten er steget med 28 procent til 62,3 millioner kroner mod 48,7 i 2021. På bunden er der endnu mere vækst at finde. Resultatet efter skat lyder på 18,7 millioner kroner mod 10,8 året før – en stigning på hele 73 procent.
Ifølge CEO Denise Christensen bunder væksten blandt andet i et målrettet fokus på at udvide virksomhedens distributionsnetværk, identificering af nye markeder og forretningsmuligheder samt digitalisering.
“Vores resultater i 2022 illustrerer husets globale bevidsthed og iværksætterånd. Det viser evnen til at tilpasse sig markedets krav og kurver på trods af udfordringer. Koncernen har registreret en kraftig vækst i omsætning og indtjening, og vi står nu i 2023 med tilliden til, at vi vil fortsætte med at udvikle os og transformere for at bevare vores position som branchens ledere,” siger hun i en pressemeddelelse.
En digital rejse
2022 var også året, hvor Denise Christensen kunne sætte et punktum i virksomhedens femårs strategi– en strategi, hun igangsatte, da hun overtog direktørrollen tilbage i 2017, og som havde til formål at modernisere og transformere det traditionsbundne hus. Det har blandt andet medført lukningen af den ikoniske strøgbutik, så de nu står med en samlet engrosmodel med virksomhedens egne mærker: Rotate, Remain og det nye Cannari.
Derudover har huset tydeligt haft en ambitiøs digital strategi, som har ført til flere tiltag indenfor metaverse og Web3, såvel som forsøg med både augmented reality og NFT’er under Copenhagen Fashion Week i august 2022.
“Birger Christensen Collective har været i bevægelse i 150 år, og mens vi altid genovervejer nutiden, søger vi efter radikal innovation og er aldrig bange for at prøve noget nyt. Med vores mærker solidt forankret på det globale marked er det vigtigt, at vi tager vores brands med på denne digitale rejse, når vi bliver den første digitale frontløber inden for mode i det danske marked,” siger Denise Christensen.
Virksomheden har i dag 70 fuldtidsansatte fordelt mellem hovedkontoret i København samt London og Milano. Ambitionen er at fordoble omsætningen inden 2026.
Rotate voksede eksplosivt i 2021: “Vi eksekverede benhårdt på trods af nedlukninger”