Selvom interessen for digital mode stiger på verdensplan, er mange danske modehuse endnu ikke begyndt at udnytte det potentiale, som ligger i metaverset. Men nu lancerer Remain og Rotate som det første europæiske brand et samarbejde med den sydkoreanske metaverse-platform Ifland, hvor en eksklusiv kollektion vil være tilgængelige for platformens brugere.

Ifland blev lanceret i juli 2021 af Sydkoreas førende teleselskab SK Telecom, og i november 2022 lancerede de platformen på 48 andre markeder i blandt andet Europa og Nordamerika. Ifland er tilgængeligt gennem en app, hvor brugere kommer ind i et virtuelt prøverum og kan finde et stort udvalg af tøj – nu også fra både Remain og Rotate – som de kan iklæde deres avatar. Her vil man både kunne finde tøj, som vi allerede kender fra de to brands, samt nye, eksklusive styles, som er skabt særligt til Ifland.

“Millenials og Generation Z sætter lige så høj pris på digital mode, som de gør på fysiske objekter. Sammen med Rotate og Remain tilbyder vi nu unikke, elegant avatar-kostumer til alle Ifland-brugere. Vi vil blive ved med at tilføje nye kollektioner for at imødekomme vores brugeres efterspørgsel på at kunne udtrykke sig gennem digital mode,” fortæller Ha Min-yong, der er Chief Development Officer for SK Telecom, i en pressemeddelelse og understreger dermed, at målgruppen for det digitale tøj først og fremmest er de yngre forbrugere.

Avatar klædt i sæt fra Rotate på metavers-platformen Ifland.

Avatar klædt i Rotate i Ifland.

Ikke første tur i metaverset

Samarbejdet med Ifland er dog ikke det første skridt, vi ser på den digitale rejse for de to brands, der udspringer af Birger Christensen Collective. Ved sommerens modeuge lancerede Rotate deres første digitale stykke tøj – et VR-filter af brandets ‘Theresa’-kjole med et flammeprint op ad benene. Samtidig lancerede de deres nye univers ‘Rotat3’ – deres vej ind i Web3-verdenen med virtuelle prøverum, NFT’er og digitale animationer.

“Samarbejdet kommer i kølvandet af Rotates enormt succesfulde debut med Web3 under Copenhagen Fashion Week i august, hvor vi lancerede en eksklusiv AR-oplevelse og NFT’er af en af de kjoler, vi viste på catwalken, og som blev udsolgt på få minutter. Dette er det første skridt ind i den digitale sfære for Remain, og det markerer et historisk øjeblik for brandet,” siger Denise Christensen, CEO i Birger Christensen, i pressemeddelelsen.

Samarbejdet er faciliteret af Lifestyle & Design Cluster, som arbejder for at skabe en mere cirkulær økonomi i livsstilsbranchen gennem blandt andet digitalisering. CEO i Lifestyle & Design Cluster Betina Simonsen kalder i pressemeddelelsen samarbejdet “et godt eksempel på, hvordan danske livsstilsvirksomheder gennem partnerskaber tør at omfavne nye teknologier.”

Den digitale kollektion er desuden skabt i samarbejde med virksomheden MojoMoto, som har specialiseret sig i at hjælpe modebranchen med løsninger indenfor AR, NFT’er og metaverset.

Vil du vide mere om NFT’er? Lyt til denne episode af Fashion Forum på lyd, hvor Lars Rahbæk fra MojoMoto forklarer, hvorfor de er uundgåelige.