Copenhagen Fashion Week x VMAN

Copenhagen Fashion Week havde for anden gang i modeugens historie samarbejdet med det amerikanske magasin VMAN om et omfattende indstik i magasinet. Samarbejdet fremhæver 20 skandinaviske designere og deres take på skandinavisk mode, deres inspirationskilder, muser og hvad deres brand repræsenterer. Blandt dem er veletablerede brands som Soulland, Mark Kenly Domino Tan, Wood Wood og Henrik Vibskov. Men også nyere mærker som (di)vision, Latimmier, HGBB Studio, Berner Kühl, Iso. Poetism og P.L.N. kommer i rampelyset som ‘New Guards of The Nordic’. Derudover kan man også læse et interview med den svenske popkunstner og skuespiller Omar Rudberg, stylet af Gro Curtis i de skandinaviske brands.

Hyldest til ukrainske modebrands

Copenhagen Fashion Week inviterede også Ukrainian Fashion Week til at deltage i modeugen. Her holdt de to ukrainske brands The Coat og TG Botanical hver et event; The Coat udgav en digital modefilm, og TG Botanical præsenterede et fysisk showroom og en morgenmad torsdag i modeugen. Initiativet til samarbejdet er opstået på baggrund af den russiske invasion i Ukraine og fungerede som en international platform for en hårdt ramt ukrainsk modeindustri. Blomster kan gro i sprækker af beton, og disse to brands er bestemt værd at holde øje med i en international skala.

Cirkulære bevægelser hos Bestseller

Cirkularitet var i absolut centrum ved Bestsellers Circular Design Challenge på Lokomotivværkstedet i Sydhavnen. Her kæmpede ni Bestseller-brands, heriblandt Jack & Jones, Name It, Vila og Selected Femme/Homme, internt om et samarbejde med den amerikanske innovationsvirksomhed Ambercycle. Juryen, bestående af Global Fashion Agenda, Zalando, Designskolen Kolding og Lifestyle & Design Cluster, kårede til sidst Selected Femme/Homme som vinder af konkurrencen. Brandet kan nu se frem til en kollektion bestående af Ambercycles Cycora fiber – et alternativ til polyester lavet af tekstilaffald, som kan separeres helt ned på molekylærniveau, hvilket gør det nemmere at genbruge igen og igen.

Skandinaviske brands i metaverset

Digital mode er her for at blive, mener mange. Derfor tog Lifestyle & Design Cluster i sidste uge på en mission til CIFF for at hjælpe skandinaviske brands ind i metaverset. For digital mode kan være meget mere end bare en dille for modeindustrien, det kan øge konkurrenceevnen. Medvirkende var Bandicoot Imaging Sciences, Designskolen Kolding, Hero By Ahlgreen & Virtuall, Jonas Kasper Jensen, Capsule, Mannd, Mojomoto og Vonoa, der alle stod klar til at vise, hvordan digital mode og metaverset radikalt kan ændre branchens design-, produktions- og købsfaser. Og endeligt kunne man blive klædt på med hyperkreativ, futuristisk og digital mode.

Rotate klæder dig på til den helt digitale fest

Apropos digital mode så gør Rotate dig ikke kun klar til frigørende girl power-fest i virkelighedens verden, men nu også i metaversets. Brandet debuterede nemlig deres første NFT, et nyt AR-filter og en såkaldt phygital NFT i forbindelse med deres show under Copenhagen Fashion Week.  Rotates AR-filter er tilgængeligt for alle på Snapchat, og filteret lader dig virtuelt hoppe i brandets Theresa-kjole i et nyt, brandvarmt print.

Brandet udgav samtidig 80 Rotat3 Digital NFT’er i deres nye univers, kaldet Rotat3, som giver dig adgang til virtuel try-on, digitale animationer og et Rotat3 medlemskab med tidlig adgang til nye kollektioner.

Hvis du derimod ønsker noget endnu mere unikt end de 80 andre Rotate-metaversfans, så har brandet skabt en såkaldt phygital serie af 1/1 NFT’er, som bliver skræddersyet til dig – bogstaveligt talt. Phygital NFT’en er nemlig en hybrid og består af både et AR-filter, en animated collectible (mp4) samt en limited edition made-to-measure fysisk Theresa-model. Du kan altså trække i et unikt Rotate-look ude i nattens virkelige byliv, men også hjemme på sofaen i metaverset. Vil du være unik til en fest på et hedt dansegulv med alle virkelighedens sanser? Eller er du til afslapning i natbukser med dit eget barskab og computeren på opslåede ben? Her kan du det hele.