Rotate voksede eksplosivt i 2021: “Vi eksekverede benhårdt på trods af nedlukninger”
2021 blev et ekstraordinært godt år for Rotate Birger Christensen. En vækst, der ifølge CEO Denise Christensen skyldtes både virksomhedens agilitet og stærke design.Årsregnskaberne ruller ind i disse dage. Og det er tydeligt, at 2021 – megen usikkerhed til trods – har været et godt år forretningsmæssigt for mange danske modevirksomheder. Men ’et godt år’ vil alligevel være en underdrivelse for Rotate Birger Christensen A/S. Det viser brandets nye årsregnskab. Her er bruttofortjenesten vokset fra 12,4 millioner kroner i 2020 til nu at lyde på 34,4 millioner. Også bundlinjen er eksploderet. Årets resultat ender på 15,3 millioner kroner, hvor der i 2020 befandt sig 53.826 kroner på bunden efter skat. Egenkapitalen er ligeledes steget drastisk, fra 5,2 millioner kroner i 2020 til 20,4 millioner i dette regnskab.
Spørger man Denise Christensen, CEO i Birger Christensen A/S, der i samarbejde med brandets to kreative direktører, influencerne Thora Valdimarsdottir og Jeanette Madsen, ejer Rotate, skyldtes den store vækst især to ting – brandets design-DNA og virksomhedens evne til at være handlekraftig gennem de sidste par udfordrende år.
“Da vi startede brandet tilbage i 2018 med Thora og Jeanette, startede vi også en rejse, som der selvfølgelig blev sat lidt en stopper for af corona. Men brandet har også gennemgået en transformation i den periode, som betyder, at vi alligevel har kunne fortsætte væksten. At vi har været agile og gode til at agere på de muligheder, der har budt sig. Vi har et ret fantastisk team, der eksekverede benhårdt på trods af nedlukninger,” siger hun og referer til lanceringen af både ’Rotate Sunday’ og ’Rotate Wedding’. To succesfulde capsule-kollektioner af henholdsvis loungewear og bryllupskjoler, som blev lanceret i starten af og lige efter den sidste nedlukning – og som derfor viste sig at ramme fuldstændigt plet i forhold til efterspørgslen i markedet på det givne tidspunkt. Hun fortsætter:
“Og så har Thora og Jeanette en helt speciel evne til at skabe unikt design og produkter, der er meget stor efterspørgsel på. Og det er helt klart også en stor del af årsagen til, at vi har fået det her resultat.”
Høje forventninger til 2022
Kigger man i regnskabet, er der da også store forventninger til indeværende år. I ledelsesberetningen står der herunder blandt andet, at “selskabet forventer en signifikant omsætnings- og bundlinjevækst i 2022.” Noget, som Denise Christensen står ved, selvom udfordringerne langt fra ser ud til at være ovre:
“På trods af alt, der sker i verden lige nu, har vi et rigtig godt fundament, som vi skabte sidste år, og som man vil se resultaterne af i indeværende år. Så vi tror fortsat på det på trods af alt, herunder også recessionen og den tvivl, den skaber. For vi oplever, at der stadig er rigtig flot afsæt i vores varer,” siger hun og fortæller, at brandet i dag er 99 procent internationalt. Noget der også kan krediteres til designet, som ifølge Denise Christensen er meget ’udansk’. Hun tilføjer:
“Og når vi som brand ikke kun har fokus på Europa, men også mange andre globale markeder, så tør jeg godt stå ved det.”