Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Endnu et dansk stormagasin satser på secondhand

The Vintage Bar åbner i denne uge sin første fysiske butik i Illum – og planen er, at den kun er første i rækken.
The Vintage Bar åbner i denne uge sin første fysiske butik i Illum – og planen er, at den kun er første i rækken.

“Det er spændende, at et sted som Magasin du Nord begynder at sælge vintagetøj. [Det red.] er et rigtig godt tegn på, at det både er en god forretningsmodel, og at der ikke behøver være en modsætning mellem nyt og gammelt tøj.”

Sådan lød reaktionen fra Johanne Stenstrup, projektleder indenfor cirkulær økonomi og tekstiler hos Lifestyle and Design Cluster, da Magasin tilbage i 2021 valgte at byde genbrugsbølgen indenfor med en dedikeret vintageafdeling skabt i samarbejde med Time’s Up Vintage. Men Magasin er ikke alene om at se en god forretning i at byde den stadigt voksende efterspørgsel på genbrugstøj, -smykker, -sko og -accessories indenfor i varmen side om side med sine øvrige brands. Det samme gør konkurrenten Illum, der netop har indgået et nyt samarbejde med The Vintage Bar. Det betyder, at den voksende secondhand-platform åbner – sin første af slagsen – fysiske butik i stormagasinet.

“Illum er det ideelle hjem for The Vintage Bar, da vi deler den samme vision om at skabe en mere cirkulær kvalitetsbetonet modeindustri. For os handler det om at omfavne moden, både det nye og det gamle, samt inspirere forbrugeren til at se det at købe secondhand som noget lige så normalt som at shoppe firsthand. Derfor er jeg glad for, at vi åbner vores første butik netop i Illum. Sammen, tror jeg på, at vi kan være frontløbere på at gøre secondhand til en 100 procent naturlig del af modeindustrien,” lyder det i en pressemeddelelse fra Mikael Mortensen Savas, der er CEO i The Vintage Bar.

Synlighed og opmærksomhed er altafgørende

For The Vintage Bar er fordelene ved at blive en del af sortimentet hos et high end-mekka som Illum åbenlyse. Men satsningen handler ikke kun om at vækste deres forretning og gøre deres sortiment af hovedsagligt luksustasker endnu mere tilgængelige for forbrugerne. Fysisk retail er for den ellers hovedsagligt digitale virksomhed – der dog siden 2019 også har drevet et åbent showroom i København – også en del af en fremadrettet strategi om at kunne åbne fysiske shop-in-shops i nogle af Europas “mest eksklusive stormagasiner.” Stifter og kreativ direktør Marie Louise Schultz fortæller:

“Vores mission er at gøre secondhand-produkter mere tilgængelige gennem en bredere distributionsstrategi, så vi kan forbinde så meget secondhand-mode med så mange forbrugere, som muligt. Netop derfor giver det så god mening at satse mere på retail. Synlighed og opmærksomhed er altafgørende for at gøre secondhand til en naturlig del af modeindustrien, og vores nye butik i Illum er et stort skridt i den rigtige retning.”

For Illum derimod – som i slutningen af sidste år også åbnede dørene til en ny afdeling med eksklusive, brugte ure i samarbejde med Bucherer – bunder beslutningen i et ønske om at imødekomme deres kunders efterspørgsel på mode med et mere ansvarligt islæt. Som Lars Møller, salgs- og marketingdirektør i Illum, fortæller:

“Illum glæder sig til at byde velkommen til The Vintage Bar – et nyt koncept på Illum ground floor, hvor vi henvender os til den kundegruppe, der ønsker at iklæde sig sustainable luxury accessories.”

The Vintage Bar åbner i Illums stueetage på onsdag, den 29. marts 2023.