Det danske online secondhand-koncept The Vintage Bar er bare én ud af et stigende antal virksomheder, der har skabt en forretning på baggrund af det hastigt voksende marked for brugte luksusvarer. Siden stifter og kreativ direktør Marie Louise Schultz lancerede konceptet i slutningen af 2017, har hun dog alligevel fundet sig en plads på det konkurrenceprægede marked, der i dag domineres af store platforme som franske Vestiaire Collective. Med flere end 100.000 følgere på Instagram og over 150.000 webshopbesøg om måneden er The Vintage Bar blevet en vigtig spiller i Skandinavien indenfor salg af brugte tasker og accessories fra eftertragtede modehuse som Chanel, Bottega Veneta, Dior, Fendi, Louis Vuitton og Prada.

Netop af den grund – samt på grund af en stor efterspørgsel fra kunderne – har Marie Louise Schultz besluttet sig for at udvide sit koncept og satse på fysisk retail gennem åbningen af et nyt showroom i København. Et showroom, der både har til formål at forstærke deres tilstedeværelse på markedet, men også at øge deres salg ved at skabe en skræddersyet og personlig butiksoplevelse for besøgende. Sidstnævnte skal ske ved at kunderne forud for deres besøg skal besvare fem spørgsmål via hjemmesiden. På baggrund svarene samt indsamlet data fra de kunder, som i forvejen har en brugerprofil på The Vintage Bar, vil showroomet blive stylet efter den enkeltes ønsker og behov, ligesom at der vil være en brandekspert til rådighed, som skal stå for at guide kunden.

“Vi ser frem til at tage The Vintage Bar til nye højder med en stærk omni-channel og datadreven strategi, som blandt andet indeholder tiltaget omkring det dynamiske showroom, der skal sikre, at kunden får den bedste oplevelse, når de handler hos os,” siger Marie Louise Schultz i en pressemeddelelse og fortæller, at det nye showroom dog ikke betyder, at The Vintage Bar vil mindske fokus på online retail.

“Vi vil have et fortsat og øget fokus på vores online tilstedeværelse og forstærke vores nuværende position med lancering af en ny platform i januar 2020,” tilføjer hun.

Vil brede The Vintage Bar-konceptet ud globalt

Ligesom Vestiaire Collective har The Vintage Bar valgt at satse på en kombination af et nøje kurateret udvalg og en stor garanti for ægthed. Det sker via de tilknyttede brandeksperter, som gennemgår og garanterer, at alle produkter er ægte, inden de sættes til salg – noget, der har bragt begge platforme stor efterspørgsel i en tid, hvor luksus secondhand-markedet stadig er plaget af store mængder kopivarer. Men hvor Vestiaire Collective sælger både accessories og tøj, har The Vintage Bar valgt at slå sig op på et strammere sortiment, der udelukkede består af tasker og et mindre udvalg af smykker. En strategi, som Marie Louise Schultz ser stort potentiale i. For selvom de kun har eksisteret i lige knap to år, og konkurrencen på det internationale marked allerede er stor, har hun store ambitioner om at brede sit koncept ud globalt. Derfor er der også allerede nu flere nye showrooms på tegnebrættet. Helt konkret er der planer om at åbne i yderligere fire vigtige modehovedstæder inden for de kommende tre år. Og første by på listen er Stockholm:

“Vi glæder os til at møde vores kunder og introducere dem til vores nye dynamiske univers. Vi tror på, at vi kan skabe en forbedret kundeoplevelse samt øget salgssucces ved at åbne fysiske showrooms som et supplement til vores digitale tilstedeværelse. Derfor planlægger vi at åbne et showroom i Stockholm i 2021,” afslutter Marie Louise Schultz.

The Vintage Bars nye showroom åbner den 21. oktober 2019 i Ny Adelgade 5 i København. Besøg skal ske efter aftale.