Magasin du Nord byder vintagefavorit ind: “Det kan nedbryde en barriere for dem, der føler sig fremmedgjorte i genbrugsbutikker”

Det traditionsrige stormagasin har budt den anerkendte butik Time’s Up Vintage velkommen med et nyt samarbejde. “Det er et rigtig godt tegn på, at vintage er en god forretningsmodel,” siger ekspert.
10.09.2021 ∙ af Amalie Thejls Uebel
Foto: Time's Up Vintage.

I denne weekend åbner Magasin du Nord dørene op for en nyetableret vintageafdeling skabt i samarbejde med butikken Time’s Up Vintage. Det betyder, at Magasins kunder for første gang vil kunne finde tøj af ældre dato i det gamle stormagasins omgivelser, og det er et vigtigt skridt i retningen mod at få flere forbrugere til at spejde mod brugt tøj, når der skal tilføjes nyt til garderoben. Det mener Johanne Stenstrup, der er medforfatter til bogen ‘Klæd dig bedre’ og projektmedarbejder hos Lifestyle and Design Cluster:

“Det er spændende, at et sted som Magasin du Nord begynder at sælge vintagetøj, for hvis vi skal reducere nyforbruget, skal vi lære at tjene penge på tøjets andet, tredje og fjerde liv, og det er vintagemode et rigtig godt bud på, hvordan man kan gøre. Så når det flytter ind i et etableret varehus som Magasin, er det et rigtig godt tegn på, at det både er en god forretningsmodel, og at der ikke behøver være en modsætning mellem nyt og gammelt tøj. At det kan eksistere side om side og være et ligeværdigt valg for forbrugeren. Og det er vigtigt for en målgruppe, som ikke køber vintage, at de ser det side om side med det tøj, de normalt køber. Så er det nemlig med til at nedbryde den barriere, som kan være for nogle, hvor de føler sig fremmedgjorte i genbrugsbutikker og måske føler sig mere tilpasse et sted som Magasin. På den måde kan de forstå, at second hand er lige så fedt som – hvis ikke federe end – nyt tøj. Og så ser det jo godt ud for Magasin, at de tilbyder tøj, som ikke kun er nyt,” fortæller Johanne Stenstrup om det nye samarbejde.

Times Up Vintage i Krystalgade.

Led i en større strategi for Magasin

Som led i Magasins ’We Love To Care’-strategi lægger Magasin vægt på at tage ansvar ved blandt andet at indgå i samarbejder med brands, der har et mere bæredygtigt fokus på mode. Herunder søger de også imod at forhandle mere langtidsholdbare items, og det repræsenterer samarbejdet med Time’s Up Vintage. Hos Time’s Up Vintage i Magasin vil kunderne nemlig kunne finde designklassikere som trenchcoats fra Burberry og tasker fra Chanel – styles, som erfaringen viser, vil kunne bruges i mange år eller sælges videre igen.

“Vi er enormt begejstrede for at kunne byde en ny partner velkommen, og vi glæder os virkelig meget til at kunne tilbyde vores kunder en ny shoppingoplevelse i Magasin på Kgs. Nytorv. Samarbejdet med Time’s Up Vintage, og muligheden for nu også at kunne tilbyde vintagemode, er for Magasin en naturlig forlængelse af vores ’We Love To Care’-strategi. Og så er det også et samarbejde, der på mange måder markerer den spændende udvikling, vi er i, hvor vi fremover kommer til at udvide vores sortiment af eksklusive kvalitetsvarer, der aldrig går af mode,” udtaler indkøbsdirektør i Magasin, Margrethe Dahl Lehrmann.

Vintagebutik med internationalt ry

Time’s Up Vintage har sin egen butik i Krystalgade i København, hvor de har haft til huse i mere end ti år og har fået opbygget sig et godt ry som en af byens mest populære vintage-butikker. Det gode ry har også bredt sig ud over landets grænser og er blandt nået britisk Vogues liste over verdens bedste vintagebutikker og har skabt fans blandt internationale kendisser som Naomi Campbell, Lady Gaga og Jane Birkin. Med butikken i Magasin håber Time’s Up Vintage nu at skabe opmærksomhed hos endnu flere kunder og gerne kunder, som ikke er vant til at købe vintage.

“Vi håber, at vi med åbningen kan nå ud til en masse nye kunder – måske endda nogle, som endnu ikke før har handlet vintage – og give dem et indblik i den ekstra værdi og historie, som vintagetøj giver. Universet i Magasin kommer til at byde på et lidt andet udtryk end den eksisterende butik. Den bliver anderledes i indretning, hvor vi opbygger små universer omkring en periode eller et tema, men også i udvalg, hvor vi vil have et endnu større fokus på især vintageklassikere som 70’ernes Burberry trenchcoat og Hermès silketørklæder,” siger ejer af Time’s up Vintage, Jesper Richardy.