Omsætter for 400 millioner: Nordjysk herrebrand når ny milepæl
Men forventer – ligesom resten af branchen – at indeværende år kommer til at lægge en dæmper på væksten.300 millioner kroner. Så meget havde Shaping New Tomorrow i februar sidste år omsat for, da de fremlagde resultaterne for regnskabsåret 2020/21 – en ny rekord for den otte år gamle nordjyske virksomhed.
Nu, et år senere, er denne steget med yderligere 100 millioner kroner. Det viser det nye regnskab for 2021/22, der dækker perioden 1. oktober 2021 til 30. september 2022, hvor omsætningen er oppe på 400 millioner kroner.
Og det er vel at mærke i det, de selv kalder et “rekordhøjt investeringsår,” hvilket da også har sat sig på bundlinjen. Her lander overskuddet efter skat på 24,9 millioner kroner – mod sidste års 37,4 millioner – hvilket altså dermed var efter forventningerne.
“Med åbningen af fire nye flagskibsbutikker i Tyskland, skandinavisk kontor i København og fortsatte investeringer i genanvendelse og nye produkter har det været et fantastisk og skelsættende år. Aldrig har vi investeret så meget i fremtiden. Så er det klart, at det er tilfredsstillende at se, det lykkes. Det kan vi ikke mindst takke vores engagerede medarbejdere for,” lyder det i en pressemeddelelse fra CEO Kasper Ulrich.
Butikker fylder stadig større del af omsætningen
Ifølge Shaping New Tomorrow selv, kommer væksten fra alle dele af forretningen og på tværs af markeder og produktkategorier. Men den massive satsning på retail – som også indebærer åbningen af deres hidtil største butik på Købmagergade i København i starten af denne måned – har været med til at løfte de fysiske butikkers bidrag til omsætningen til 48 procent mod 39 procent året før. Med de nye åbninger i Tyskland driver Shaping New Tomorrow i dag ti butikker i alt – fem i Danmark og fem i Tyskland. Og det har også fået antallet af medarbejdere op på 200 fra 120 sidste år.
“Ligesom i Danmark har det tætte samspil mellem vores onlinesalg og de fysiske butikker også vist sig afgørende for den markante fremgang syd for grænsen. Selv om vi gennem flere år har haft massiv vækst i vores tyske onlineshop, så kan vi se, at udbygningen af vores fysiske butikker i Tyskland åbner døren til merkøb i online og også tiltrækker nye kundesegmenter,” siger Kasper Ulrich.
Kan ikke holde farten i indeværende år
Ligesom resten af branchen er Shaping New Tomorrow også lige nu berørt af de “mere usikre økonomiske forhold i Europa,” som de selv formulerer det. Men ifølge Kasper Ulrich, forventer virksomheden alligevel at vækste i både top- og bund i indeværende regnskabsår – men på et mere moderat niveau end hidtil. Og det samme gælder for deres fremtidige investeringer.
“I den aktuelle situation er vi, ligesom alle andre, nødt til at tilpasse forretningen og investere lidt mere afdæmpet, end vi måske gerne ville. Men samtidig holder vi fast i at tænke langsigtet og fortsat udnytte det momentum og de muligheder, der er i markedet for os. Det betyder, at vi også i dette regnskabsår vil investere i de fysiske butikker og i den tætte kobling, der er og altid har været til onlineforretningen. Blandt andet med åbningen af vores nye og markant større flagskibsbutik i København, ligesom vi forsat arbejder på at ekspandere i Skandinavien,” afslutter han.
40 procent af kunderne er allerede kvinder – storsælgende herrebrand lancerer damelinje