Da Shaping New Tomorrow blev kåret som landsdækkende Gazelle-vinder i 2021, blev det tydeligt, at man kunne forvente et flot regnskab fra virksomheden. Det regnskab er nu blevet offentliggjort og skuffer ikke. Med en vækst på hele 8000 procent over de sidste fire år og 50 procent i regnskabsåret 2020/21, omsætter Shaping New Tomorrow nu for 300 millioner kroner – deres hidtidige rekord.

Og omsætningen spejles i resultatet, som er gået fra omkring 23 millioner kroner i 2019/20 til omkring 37 millioner kroner i 2020/21. Det er et overskud, som er steget på trods af butiksåbninger, flere ansatte og investeringer i nye produktkategorier. Overskuddet fra dette regnskabsår forventes desuden at investeres direkte i nye udvidelser af både produktkategorier og butikker samt endnu flere ansatte. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

“Vi ser en yderst positiv udvikling, selv om vi lige som så mange andre har måtte navigere i en svær og usikker periode. Det understreger, at vores direct-to-consumer model fortsat medvirker til at styrke vores værditilbud og skabe en reel omnichannel-oplevelse. Og så har vores medarbejdere og kultur spillet en nøglerolle i, at vi præsterer så flot, som regnskabet viser,” forklarer medstifter og direktør, Kasper Ulrich, ligeledes i pressemeddelelsen.

Satser på det tyske marked

I 2021 åbnede Shaping New Tomorrow deres første udenlandske butik i Hamborg. De har godt fast i det tyske marked, hvor onlineomsætningen sidste år næsten blev fordoblet. I år vil de få bedre fat i Tyskland med endnu en butiksåbning i foråret – i første omgang i Køln.

“Det bliver startskuddet til åbningen af en håndfuld butikker og en reel udrulning af vores omnichannel-strategi i nogle af de største, tyske byer i de kommende seks måneder,” fortæller Kasper Ulrich.

Oveni de nye butikker, skal der som sagt investeres i produktudvikling. Siden starten i 2015, hvor Shaping New Tomorrow lancerede ’The Perfect Pants’ er sortimentet blevet udvidet til at omfatte mere end 300 forskellige produkter. De nye produkter omfatter nye materialer, som er mere innovative og fokuserer på genanvendte materialer.

“Vores investeringer i kollektioner med fokus på genanvendelse begynder nu også at vise sig positivt frem i regnskabet. Essential-produkterne, som er fremstillet af speciallavede, hightech polyesterfibre lavet af genanvendt plast, står efter bare to år for 18 procent af vores samlede salg. Det er en stigning på 47 procent fra 2020 til 2021 og langt bedre end forventet,” siger medstifter og udviklingsdirektør, Christoffer Bak, og tilføjer:

“Med Essential har vi udviklet en produktlinje, der appellerer bredere og vokser år for år. Min forventning er, at produktkategorier fokuseret på genavendte materialer inden for to-tre år udgør over halvdelen af vores salg. Vi tror på, at vi kan være med til at skabe en trend i markedet, hvor forbrugerne søger mod nye, mere bæredygtige styles, men stadigvæk får den høje kvalitet og den komfort, vi er kendt for. Målet er at gøre produkter lavet af genanvendte materialer til det nemme valg for forbrugeren.”

Med den store vækst følger også flere medarbejdere. Da regnskabet 2020/21 blev lavet i september 2021 var der 70 medarbejdere i Shaping New Tomorrow. Det tal er allerede steget til 130 i skrivende stund og forventes at vokse til 260, inden regnskabsåret er omme.

Showbrand fordobler resultat før skat