Zalando Sustainability Award AW23: De tre finalister er fundet

Zalando har endnu en gang sat 150.000 kroner og et samarbejde på spil i deres tilbagevendende konkurrence under Copenhagen Fashion Week. Og her er de tre brands, der skal dyste om prisen til februar.
07.12.2022 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Selam Fessahaye AW20 / Copenhagen Fashion Week

Det blev islandske Ranra, der tilbage i august under Copenhagen Fashion Week SS23 modtog sæsonens Zalando Sustainability Award. En pris, som brandet især fik overrakt for sit arbejde med farver og teksturer, som det dengang lød i begrundelsen fra juryen.

Men nu er et nyt hold af finalister klar til at melde sig på banen i konkurrencen, der har til formål at hylde og fremme mærker, som driver positive forandringer og bidrager til en mere ansvarlig modeindustri. Og det er et stærkt felt bestående af svenske Selam Fessahaye, ukrainske TG Botanical og danske Stamm.

Både Selam Fessahaye og TG Botanical er kendte ’ansigter’ i modeuge-regi. TG Botanical blandt andet med et fysisk showroom som en del af modeugens samarbejde med Ukrainian Fashion Week under SS23-sæsonen, og Selam Fessahaye som tidligere showbrand i København – første gang i januar 2020. Stamm derimod er ny i klassen og blev først lanceret i 2021 af Elisabet Stamm. Alle tre har de dog til fælles, at ansvarlighed er i kernen af deres DNA.

De tre brands bliver en del af modeugens officielle showkalender til februar på det dedikerede Zalando Sustainability Award AW23-venue, hvor også sæsonens vinder bliver annonceret. Præmien består af 20.000 euro, svarende til næsten 150.000 kroner, samt et partnerskab med Zalando om udviklingen af en capsule-kollektion, ligesom at den vindende kollektion bliver sat til salg på Zalandos platform i hele Europa.

Læs mere om Zalando Sustainability Award her.