Black Friday løb af stablen i fredags, og selvom prognoserne både pegede op og ned, så endte Black Friday igen i år med at være en succes. Pandemi og restriktioner holdt hverken forbrugere eller butikker tilbage, og derfor melder Nets om en stigning i korttransaktioner fra de fysiske butikker.

“De store vindere i år har været de fysiske butikker, formentlig fordi folk efter to år med restriktioner gerne vil ud at shoppe. Kigger vi på Black Fridays popularitet generelt, er det i dag svært at finde nogen e-handelsbutikker, der ikke deltager i Black Friday, hvor der for ti år siden kun deltog en håndfuld. Samme udvikling er sket i fysisk handel”, siger Jeppe Juul-Andersen, storkundechef i Nets, som er en del af Nexi.

Onlinesalget fulgte også med stigningerne, hvor beklædning er den mest populære kategori i nethandlen. Dansk Erhverv kunne se positivt på de første meldinger fra netbutikkerne, der kom ud i sidste uge, så fredag formiddag kunne de allerede spå en Black Friday der nok ville tangere sidste års rekord – altså en omsætning på cirka 3 milliarder kroner.

“Det tegner til en rigtig god Black Week og Friday. De fleste virksomheder, jeg har talt med melder om salg for Black Week på niveau med rekordåret 2021, og der er flere, som har udsigt til at overhale salget fra sidste år,” fortalte E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv Niels Ralund i en pressemeddelelse.

Black Friday bliver til Black Week som bliver til Black Month

Den største tendens for udsalgsperioden i år har været en forlængelse af dagene på begge kanaler. Fordelt over hele ugen samt november måned peger Nets på et øget salg, selvom selve Black Friday stadig er den dag med flest transaktioner for både e-handel og de fysiske butikker.

“Det er tydeligt, at udsalgsperioden bliver forlænget mere og mere i begge kanaler – Black Friday er helt sikkert blevet til Black Week og i stigende grad en Black Month. Dog er selve Black Friday stadigvæk den største handelsdag, men vi ser eksempelvis ikke så mange akutte tilbud, der kun gælder i få timer eller på dagen. Det er tydeligt, at mange kunder benytter sig af den længere salgsperiode, hvilket betyder en tidligere start for julehandlen”, beretter Jeppe Juul-Andersen, og fortsætter med sine tanker om den efterfølgende julehandel igennem december måned:

“Det bliver interessant at se om den høje købsaktivitet vil fortsætte ind i julehandlen, da det forlyder, at mange butikker har fyldte lagre i år – selv efter Black Friday-salget. Risikoen er naturligvis, at rentabiliteten lider i en situation, hvor de mange handlende har brug for lønsomhed. Men under alle omstændigheder får forbrugerne større rabatter i længere tid end nogensinde før”, fortæller han.

Black Friday, Culture Friday, Buy Better Friday eller bare… fredag?

For de brands i modebranchen som deltog i Black Friday, var det simpelt – der skulle sælges så mange produkter som muligt. For modstanderne var det en slagmark af branding, hvor det handler om at opfinde den dybe tallerken. For de få var den sidste fredag i november ikke længere en “højtid” – det var bare endnu en fredag.

For Mads Nørgaard Copenhagen var det i fredags ikke Black Friday, men Culture Friday. Her fandt kunderne på webshoppen ikke prisnedsættelser, men derimod en mulighed for at tilvælge et gratis gavekort til fem udvalgte kulturinstitutioner. Førhen har brandet som et aktivistisk symbol lukket webshoppen på Black Friday, men i år var der altså et nyt tiltag med en ekstra gulerod for dem, der handlede hos det kendte danske modebrand.

“Vi har arbejdet med mode i over 40 år og ser det som vores ansvar at forsøge at løfte branchen til et bedre sted med mere omtanke. Derfor valgte vi at lukke vores web-butik på Black Friday i håb om at diskutere vores rolle og adfærd som tøjproducenter. Fra i dag ønsker vi at gøre en forskel på en anden måde. Vi sætter fokus på kunst og kultur og håber, at endnu flere vil bruge byen og engagere sig i de fantastiske, lokale kulturtilbud, vi omgiver os med,” skrev Mads Nørgaard i en pressemeddelelse.

Mads Nørgaard Copenhagen var heller ikke ene om at gentænke deres tiltag for den efterhånden uundgåelige tilbudsfest. Blanche besluttede sig nemlig for at lancere konceptet Buy Better Friday. Her blev hjemmesiden fyldt med design samples som man kunne købe med 50 procent rabat, og dermed bringe liv til de produkter, som ellers ikke kan sælges som nye. Derudover benyttede de også dagen til at fremhæve deres Pre:Loved initiativ, hvor man kunne købe brugte Blanche produkter til nedsat pris.

Endeligt deltog Son of a Tailor i modstanden til Black Friday på en ny måde. Typisk vælger modstanderne af udsalgsdagen at holde helt lukket på dagen, ligesom Mads Nørgaard Copenhagen også gjorde forrige år, men Son of a Tailor besluttede sig for at behandle fredag den 25. november som hvilken som helst anden fredag. Derfor var der ingen hæsblæsende tilbud eller nyhedsbreve til kunderne, men omvendt var der heller ikke lukket for forretning.

“Vi kommer ikke til at lukke butikken helt ned, som vi har set andre brands gøre i deres kritik af Black Friday – det løsner nemlig ikke problemet med fluktuationer i efterspørgslen og efterfølgende kapacitetspres. Det gør det derimod, hvis vi ikke gør noget som helst. Vi ønsker at understøtte en sundere forbrugskultur, hvor der handles med omtanke 365 dage om året”, skrev Jess Fleischer, CEO hos Son of a Tailor, i et debatindlæg til Børsen.

Hvilket standpunkt man tager til Black Friday, Black Week eller Black Month er bare en af detailhandlens udfordringer. For Nikolai Klausen, branchedirektør for Wear, Dansk Detail, Skobranchen.dk og Men’s Fashion World under Dansk Erhverv, er der dog langt større bekymringer, som branchen kæmper med senere i år. Varelagre og huslejestigninger er nemlig, ifølge ham, til grund for langt større bekymringer, især for Black Fridays sejrsherrer – nemlig butikkerne. Det kan du høre mere om i det nyeste afsnit af vores podcast Fashion Forum På Lyd.