Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Ganni tager hul på ny kategori: “Beauty-industrien har masser af potentiale”

Ganni har kastet sig ud i helt nyt farvand i samarbejde med det miljøvenlige makeupbrand Submission Beauty.
Ganni har kastet sig ud i helt nyt farvand i samarbejde med det miljøvenlige makeupbrand Submission Beauty.

Ganni har for længst meldt sig ind – og sejret – i kampen om forbrugernes gunst, når det kommer til tøj, sko, tasker og det derimellem. Men én kategori har endnu været urørt. Beauty. Indtil nu. For Ganni har netop annonceret sit første forsigtige skridt ind i skønhedsbranchen gennem et nyt samarbejde med Submission Beauty, der er stiftet af den danske, New York-baserede makeupartist Zenia Jæger.

Sammen har de skabt en minikollektion af glitter bestående af tre forskellige eukalyptus-baserede og bionedbrydelige øjenskygger i pink, guld og sølv. Submission Beauty, der blev skabt i 2020, har – ligesom Ganni – høje ambitioner, når det kommer til miljøansvarlighed. Målet er at gøre op med traditionel makeup, og herunder især glitter, som ofte er er fyldt med plastik og kemikalier. Derfor er de nye øjenskygger lavet af cellulose fra eukalyptustræer og nedbrydes i kontakt med vand – og er desuden pakket i plastikfri og 100 procent genanvendelig indpakning.

“Beauty-industrien er helt sikkert spændende og har masser af potentiale, men det føltes bare som det helt rigtige øjeblik, fordi vi på så mange måder deler de samme værdier som Submission,” siger kreativ direktør Ditte Reffstrup til Fashion Forum om beslutningen om at kaste sig over makeupkategorien netop nu.

Tester så småt nye områder

Men det er dog stadig lidt for tidligt at begynde at forestille sig en helt ny beauty-afdeling som en del af Gannis allerede omfattende univers. Indtil videre.

“Generelt prøver vi så vidt muligt at teste nye områder i det små, så vi kan få en masse gode læringer og se, hvordan det lander hos vores community. Der var så meget synergi mellem os og Submission, så det gav super god mening at starte der. Deres kompromisløse tilgang til at lave et 100 procent plastikfrit produkt, der samtidig er af fantastisk kvalitet, er simpelthen så imponerende. De viser virkelig vejen frem for fremtidens beauty, så vi er superstolte af at kunne være med,” lyder det videre fra Ditte Reffstrup, der generelt har været meget aktiv med samarbejder de seneste år – ofte med fokus på at fremme grønne innovationer eller forbrug. Her kan nævnes udlejningskollektionen med Levi’s, zero waste-designs med Stem – og det seneste samarbejde med det bæredygtige og inklusive fransk/belgiske brand Ester Manas, som blev teaset under modeugen i Paris.

“Jeg elsker at samarbejde med andre kreative, der er så meget, vi kan lære af hinanden, og samtidig hjælper vi hinanden til at blive bedre og gøre vores industrier bedre. Derfor er det vigtigt, at vi arbejder med personer og brands, der deler de værdier med os, så vi kan skubbe lidt til tingene og vise verden, at man kommer langt ved at arbejde sammen,” afslutter Ditte Reffstrup.

Ganni x Submission Beauty lanceres i dag, den 19. oktober 2022.