Siden Stephanie Gundelach og Awa Malina Stelter stiftede deres fælles mærke OpéraSPORT i 2019, er der sket meget – både for forretningen, som bare i år er vokset fra kun at være de to til nu at være fem medarbejdere, men også for dem personligt. Det har blandt andet betydet, at hvor de indtil nu har haft et langdistance-partnerskab med den ene i København og den anden i Paris, har de netop åbnet fælles kontor i Bredgade i København. Og så har de også taget et andet stor skridt for brandet – OpéraSPORT er denne sæson for første gang at finde på modeugekalenderen med et show, der ifølge dem selv bliver både intimt, ydmygt og en helstøbt oplevelse. Og så selvfølgelig en investering, der forhåbentlig sætter OpéraSPORT endnu mere på verdenskortet.

I debuterer på CFW-kalenderen denne sæson – hvorfor har I ønsket at holde show nu?

“Vi har længe gået med tankerne om at holde show, og det er først nu, vi føler os klar til det. Vores kollektioner er blevet større, vores team er vokset, vi har fået flere forhandlere over hele verdenen, så vi føler endelig, at vi har haft kræfterne til at stable et show på benene, så det kan give en helstøbt oplevelse. Vi har et par år bygget vores univers op digitalt, og vi synes nu, at det kunne være sjovt at invitere folk ind i et fysisk univers. Vi har indtil start 2022 kun været os to, hvor vi har arbejdet fra København og Paris, klaret de fleste opgaver digitalt, samtidigt med at vi har skulle være småbørnsmødre. Vi er så glade og stolte over, at vi nu kan sidde fysisk sammen på vores nye kontor i Bredgade med vores voksende team, som kan hjælpe os med at løfte opgaven.”

At holde show for første gang er et stort skridt og investering både tidsmæssigt og økonomisk; hvad håber I på at få ud af det? 

“Vi investerede selv i firmaet i 2019 med vores egen opsparing, og det er stadigvæk 100 procent ejet af os selv. Det har været vigtigt for os, at forretningen er vokset organisk, så vi har kunne bygge et stærkt fundament, og det er først nu, at vi har det økonomiske overskud til at kunne holde et show og ønsker at bruge denne investering til at få OpéraSPORT på verdenskortet.”

Hvordan er I gået til opgaven, og hvad kan vi forvente at opleve?

“Det har været utroligt vigtigt for os at skabe et helstøbt show, så vi har prioriteret en intim oplevelse frem for et stort show. Derfor er vores valg af venue et sted, som både rummer vores æstetiske udtryk og afspejler vores inspiration til kollektionen, nemlig tre etager fyldt med smukke skulpturer. Vi er gået meget ydmygt til opgaven, da det er vores første show, så derfor er der lagt ekstra mange tanker i alle detaljer, så det hele kommer til at gå op i en højere enhed.”

I lancerede OpéraSPORT i 2019 med ønsket om at vende op og ned på sæsoner, materialer og traditionelle forretningsprincipper – hvad har I lært de sidste tre år, og hvor står virksomheden i dag som brand og forretning?

“Vi startede ud med kun at sælge vores kollektioner via vores egne kanaler og på det tidspunkt, vi følte mest relevant i sæsonen. På trods af at vi stadig ser vores B2C-forretning vokse rigtig fornuftigt, så har efterspørgslen fra B2B-kunder været så stor, at det nu er vores primære forretning. Derfor har vi indset, at vi har måtte tilpasse vores leveringer mere til den traditionelle modekalender for at styrke vores B2B-forretning. Men vi leverer fortsat kun, når det er relevant i sæsonen, og genbrugelige materialer er stadigvæk og vil altid være fundamentet i vores kollektioner. Vi står i dag et spændende sted, vores omsætning er vokset markant, og vi ser ind i et andet halvår med en udvidelse af vores team og en voksende distribution. Særligt fra det asiatiske marked oplever vi stor interesse, hvor vores kollektioner lander i nogle af de mest eksklusive butikker.”