Stephanie Gundelach: “Det var afgørende for os at implementere cirkulære designprincipper fra start”

OpéraSPORT er navnet på et nyt dansk mærke stiftet af Stephanie Gundelach og Awa Malina Stelter. Sammen har de vendt op og ned på sæsoner, materialer og traditionelle forretningsprincipper.
13.11.2019 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Awa Malina Stelter og Stephanie Gundelach. Fotograf: Louise Thornfeldt.

I mandags kunne den danske stylist Stephanie Gundelach sammen med sin partner, designer Awa Malina Stelter, løfte sløret for deres nye fælles projekt – et nyt modebrand ved navn OpéraSPORT. Et brand, der, som navnet antyder, kombinerer det luksuriøse fra silke med en sportslig hverdag, og hvor futuristiske designdetaljer møder en utraditionel forretningsmodel og tilsammen skaber en moderne modevirksomhed à la 2019.

Det betyder blandt andet, at brandets kollektioner alene bliver produceret i begrænset antal, at de styrer udenom de gængse sæsoner og i stedet vil opdatere sortimentet med nye produkter hver tredje måned hver gang under et helt nyt visuelt univers, hvilket vil sætte sit præg på alt fra labels til hjemmeside til sociale medier. En beslutning, der ifølge de to brancheerfarne stiftere handler både om en bevidsthed om, at man i dag skal gøre lidt ekstra for at holde forbrugerne til ilden, men også om, at de – ligesom efterhånden størstedelen af de modebrands, der stiftes i Danmark lige nu – vil tage afstand til overforbrug og sænke ressourcespild ved at undgå store restlagre. De bæredygtige ambitioner har også sat sit præg på valget af materialer, hvorfor brandets første kollektion af kjoler, bluser og hår-accessories udelukkende er skabt i genanvendt silke.

Vi har fanget Stephanie Gundelach, der til dagligt bor i Paris med sin kæreste og søn på 10 måneder, for at høre mere om tankerne bag det nye brand.

Hvordan opstod OpéraSPORT? 

“Først og fremmest er det vores mål at vise, at der er et alternativ til de traditionelle arbejdsmodeller, som størstedelen af industrien opererer med i dag. Derudover handler det for os om at etablere en bæredygtig virksomhed både i forhold til design og økonomi. Awa og jeg har været venner i mange år, men i vores venskab har vi aldrig været opmærksomme på hinandens kreative drømme. Vi har begge en enorm kreativ og udadvendt energi, som vi har formået at forene i OpéraSPORT. Det hele er gået meget stærkt. Vi talte om det i juli, og derfra har vi kørt med 200 kilometer i timen. Alt er faldet i hak, så det har været nogle virkelig intense måneder. Heldigvis er vi gode til at komplimentere hinanden i vores partnerskab. Min kreative energi er måske en anelse kaotisk til tider, mens Awa har en fantastisk præcision og finesse, samtidig med at hun bevarer overblikket.”

Fotograf: Louise Thornfeldt.

Konkurrencen blandt modebrands er hårdere end nogensinde – på hvilken måde mener I, at OpéraSPORT skiller sig ud på markedet?

“Det, der nok adskiller os, er, at vi fokuserer på materialer og klædelige silhuetter, som appellerer til kvinder i alle aldre. Min veninde har lige bestilt en kjole til sin 63-årige mor, og min teenage-nevøs kæreste har bestilt samme kjole. Det gør os så glade, da det er et tegn på, at tøjet fungerer på tværs af generationer. Flere har udtalt, at verden ikke har brug for flere tøjmærker, og vi er til dels enige, men vi vil gerne lave tøj, som folk vil bære nu og mange år frem. Designs som er moderne, men tidløse. Derudover rammer vi et godt prisniveau uden at gå på kompromis med kvalitet, design og ansvarlighed i produktionen.”

Hvorfor har I valgt at satse på mere bæredygtige materialer fra start – og hvorfor netop genbrugssilke?

“I den tid vi lever i i dag, er det selvfølge for os at stræbe efter at være så bæredygtige som mulige. Det er afgørende for os, at alle de materialer, vi arbejder med, er bæredygtige, men de vil variere fra drop til drop og være designdrevne. Ved at imødekomme den rette efterspørgsel, overproducerer vi ikke og undgår dermed et restlager.

Silke er et fantastisk naturmateriale. Det er flot, elegant og et meget behageligt materiale at have mod huden. Silke fungerer året rundt, da det har en god isoleringsevne, uanset om det er varmt eller koldt. Første drop er hovedsagligt produceret af genanvendt silke, men vi har også brugt genbrugsplast i vores hårbøjler. Genbrugssilke er interessant, fordi det er produceret af tekstiler, som normalt bliver smidt ud. Det kan både være overskudssilke fra produktion og allerede producerede tekstiler. I vores produktion væver og strikker vi silken om, så den kan genbruges. Det var afgørende for os at implementere cirkulære designprincipper fra start. Vi har dog ikke låst os fast på udelukkende at bruge genbrugssilke. De næste drops kommer også til at indeholde blandt andet økologisk bomuld.”

Fotograf: Louise Thornfeldt.

 I har valgt en strategi om at lancere nye produkter hver tredje måned og introducere et helt nyt visuelt univers hver gang. Hvilken effekt forventer I, det vil give?

“Det handler det om kvalitet frem for kvantitet. Dette er der også et bæredygtighedsaspekt i. Ved at lave kontinuerlige mindre drops året rundt, i stedet for større, men færre kollektioner, prøver vi at møde den rette efterspørgsel, hvor vi sørger for ikke at overproducere. Derudover synes vi, det er en sjov måde at markere et nyt drop på, at kollektionen får en ny farve i nakken, og at hele universet skifter tema til denne farve. Derudover formår vi at komme med nyt content hele tiden, så kunderne ikke kommer til at kede sig. Vi vil dog stadig prøve at holde en rød tråd i forhold til stil og kampagner, så vi kan få opbygget en genkendelig identitet.”

OpéraSPORTs første kollektion blev lanceret i mandags, den 11. november 2019, og forhandles udelukkende på www.operasport.net. Brandets næste lancering kommer til januar, hvor der også vil blive udvidet med flere styles.