Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Modeuge

Nyt, ambitiøst talentprogram vil løfte nordiske designere

Copenhagen Fashion Week står bag nyt talentprogram, der sammen med en lang række partnere skal udvikle nye designere i en global skala. Se de tre første her.
Copenhagen Fashion Week står bag nyt talentprogram, der sammen med en lang række partnere skal udvikle nye designere i en global skala. Se de tre første her.

Copenhagen Fashion Week slog allerede sidste vinter, under optakten til AW22-modeugen, sit fokus på fremtidens talent fast. Det skete gennem et nyt partnerskab med Swedish Fashion Council. Et partnerskab, som bygger på et fælles ønske om at arbejde med og løfte den næste generation af designere.

Nu tager modeugen skridtet videre med lanceringen af et helt nyt og omfattende talentprogram, CPHFW NEWTALENT.

CPHFW NEWTALENT handler om at pleje, udvikle og promovere visionære, nordiske talenter i en global skala. Programmet skaber nye muligheder for tre udvalgte upcoming designere via økonomisk støtte, mentorskaber, partnerskabstilbud, professionel rådgivning, en plads på den officielle Copenhagen Fashion Week-kalender, eventdeltagelse, showroom-aktiveringer, alumni-netværk og omfattende PR gennem modeugens kanaler.

Og de første tre brands, der har fået en plads i det attraktive program, er danske A. Roege Hove og P.L.N. samt finske Latimmier. Som udvalgt brand bliver man tilkoblet talentprogrammet i tre sæsoner i alt, hvorefter man opgraderer til den såkaldte alumni-ordning, som vil hjælpe med blandt andet netværk, forretningsrådgivning og sponsorat-muligheder. Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week, forklarer:

“Vi er stolte af at kunne introducere CPHFW NEWTALENT som en formaliseret struktur for, hvordan Copenhagen Fashion Week investerer i den næste generation af enestående talent. Med ansvarlighed som et overordnet og grundlæggende fokus i vores organisation vil denne ordning give os mulighed for fortsat at øge vores dedikation til nyt talent. Det er et vigtigt skridt, vi her har taget i målet om at levere et omfattende program for talenterne, så de kan opbygge deres brand internationalt og blive introduceret til vores globale publikum.”

Fokus på samarbejder

Ifølge Copenhagen Fashion Week, er samarbejder et afgørende element i CPHFW NEWTALENT. Derfor fortsætter samarbejdet med Swedish Fashion Council i det nye program, ligesom at der også er indgået partnerskab med ALPHA – tidligere Designers’ Nest – hvor direktør Ane Lynge-Jorlén vil tiltræde rollen som Special Advisor. Derudover er der ligeledes indgået samarbejde med luksusvirksomheden Vanguards.

Circulose® er desuden udpeget som officiel partner, ligesom at ZENZ har rollen som officiel hårsponsor for det nye talentprogram. CPHFW NEWTALENT vil endvidere have en mentorbestyrelse bestående af førende internationale brancheprofiler, såvel som et show-advisory board bestående af globale organisationsrepræsentanter og servicepartnerne, Dansk Mode & Textil og Finnish Textile & Fashion, der vil bidrage med støtte og rådgivning indenfor jura, told, skat, international handel og innovation. Endeligt er der indgået samarbejde denne sæson med Wessel & Vetts Fond, der fungerer som stipendiepartner og som derfor yder økonomisk støtte til de tre talenter.

Under hver sommermodeuge vil CPHFW NEWTALENT være vært for et dedikeret showroom i samarbejde med Circulose® for de udvalgte talenter. Til den kommende SS23-sæson vil showroomet også være vært for brands støttet af Swedish Fashion Council, samt én designer fra ALPHA og den seneste vinder af Wessel & Vett Fonds modepris, Magasin du Nord Fashion Prize.

Se listen over tilkoblede mentorer her:

Julie Gilhart, CDO & President, Tomorrow & Tomorrow Projects
Ida Petersson, Buying Director, Browns Fashion
Clara Cornet, Fashion and Beauty Strategic Partnerships, Instagram
Anders Sølvsteen Thomsen, Fashion Consultant og Stylist
Christopher Morency, Chief Brand Officer, Vanguards
Mahoro Seward, Fashion Features Editor, i-D
Nabil Aliffi, Advisory Board Member, Membership Collective Group, tidligere Global Chief Creative Officer, Soho House
Bruce Pask, Men’s Fashion Director, Bergdorf Goodman & Neiman