Siden Designers´ Nest i 2003 begyndte at sætte fokus på ungt, nordisk talent med et årligt modeshow og prisoverrækkelse, har platformen, ført an af direktør Ane Lynge-Jorlén, vundet bred anerkendelse. Nu markerer organisationen et yderligere styrket fokus på talent med et navneskifte, der betyder, at du fremover skal se mod Alpha fremfor Designers’ Nest, når du vil kende nogle af morgendagens talenter.

“Alpha er det første bogstav i det græske alfabet og repræsenterer noget, som kommer først – en begyndelse. Vi vil gerne tænke på os selv som et springbræt for nordiske talenter: et udgangspunkt, som hjælper med at drive unge designere ind i fremtiden,” fortæller Ane Lynge-Jorlén.

Designers’ Nest har siden starten overrakt både stipendier, uddannelsesophold og samarbejdsmuligheder for at hjælpe de unge talenter med at få en fod indenfor i modebranchen. Dette fokus forbliver kerneopgaven for Alpha. Samtidig vil Alpha styrke sit fokus på nye centrale problemstillinger i modebranchen som miljø og inklusion.

“I et usikkert og hurtigt skiftende landskab har unge designer mere brug for synlighed og støtte end nogensinde før. Nordisk talent har været i stand til at blomstre takket være opmærksomheden og mulighederne, som platformen har tilbudt i mange år, og dens udvikling cementerer dens vigtighed i industrien,” udtaler Mariasole Pastori, der er talent acquisition consultant og executive director hos Diorama samt særlig rådgiver hos Designers’ Nest.

De seneste tre år har Designers’ Nest samarbejdet med museer i forbindelse med konkurrencen, og her ser Ane Lynge-Jorlén et endnu større potentiale:

“Vi kan snart løfte sløret for endnu flere spændende nyheder, som vil hjælpe Alpha med at blive den primære destination for originale og kreativt innovative, nordiske modetalenter.”

Designers’ Nest udpeger årets vinder