Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE

Saks Potts fortsætter udviklingen: Udpeger ny CEO og medejer

Med ønsket om at vækste endnu mere internationalt har Cathrine Saks og Barbara Potts valgt at udvide ledelsen og ejerkredsen med brandets første eksterne CEO.
Med ønsket om at vækste endnu mere internationalt har Cathrine Saks og Barbara Potts valgt at udvide ledelsen og ejerkredsen med brandets første eksterne CEO.

Det har været nogle gode år for Saks Potts, der både kom ud af både 2019 og 2020 med rekordregnskaber. Det skyldes blandt andet, at virksomheden siden 2018 har formået at styrke deres brand på en række internationale nøglemarkeder – men ambitionerne udenfor landets grænser er vokset eksponentielt.

I ønsket om at accelerere den internationale vækst yderligere har stifter-duoen Cathrine Saks og Barbara Potts derfor for første gang besluttet at gøre plads i direktørstolen til en ny, ekstern CEO. Valget er faldet på 33-årige Josefine Laigaard, der har mere end 12 års erfaring i branchen. Hun kommer senest fra en stilling som Head of Business Development hos den ditto danske modesucces Ganni, hvor hun har rapporteret direkte til CEO Andrea Baldo.

“Vi er ekstremt glade for, at Josefine kommer til Saks Potts som CEO og medejer. Med sin stærke kommercielle forståelse og ekspertise indenfor produkt og strategi er vi sikre på, at vi sammen kan skalere vores forretning internationalt,” lyder det i en pressemeddelelse fra Cathrine Saks og Barbara Potts, der fremadrettet især ønsker at fokusere på markederne UK, USA og Asien.

Et nyt Saks Potts

Josefine Laigaard kommer til stillingen med bred erfaring fra branchen – både den forretningsmæssige, som udover Ganni tæller en tidligere rolle som Management Consultant hos EY Parthenon, og den produktmæssige som designer hos det bæredygtigt fokuserede mærke A QUESTION OF fra 2012-15. Derudover blev hun – som Cathrine Saks og Barbara Potts også selv blev det tidligere i år – i 2021 udpeget på Berlingskes Talent 100-liste over unge erhvervstalenter.

Hos Ganni havde hun blandt andet til opgave at drive brandets forretningsstrategi, hvorfra hun ledede flere strategiske og digitale projekter af international karakter. Hos Saks Potts får hun til opgave at gribe roret hos et brand, der ligeledes er under stor udvikling. Siden stiftelsen i 2014 har de to designere ledet Saks Potts fra at være et nichebrand med fokus på farverig pels til det mere modne og helstøbte modemærke, de er i dag. Ifølge de to stiftere selv, gennemgik brandet især i 2021, under pandemien, en stor forandring. Noget, som havde til formål at gøre Saks Potts endnu mere sofistikeret, hvilket da også blev tydeligt under deres SS20-show i august sidste år. Her skruede Cathrine Saks og Barbara Potts, ifølge Fashion Forums anmelder Annelise Eskesen, op for både elegancen og spændvidden i det, hun kaldte brandets “hidtil mest voksne kollektion.”

Saks Potts SS22

“Vi følte et behov for at fremhæve vores brandværdier endnu mere, så det ræsonnerede med vores kundefællesskab af stærke, moderne kvinder. Vi har følt en forandring i os selv og i samfundet omkring os, hvilket vi var nødt til at reagere på,” lyder det videre fra de to designere, der også fremover vil skrue op for bæredygtighed i deres designs med øget fokus på kvalitet, håndværk og materialevalg.

Josefine Laigaard tiltræder stillingen den 1. maj 2022. Udover direktørrollen er hun også indtrådt i ejerkredsen, så hun nu ejer ti procent af virksomheden. Cathrine Saks og Barbara Potts ejer dermed 40 procent hver, hvor de resterende ti procent ejes af Barbaras far, Henrik Potts.