Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Kvinder er gladere for genbrug end mænd
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Danske kvinder foretrækker ikke længere nyt tøj over genbrug

Over halvdelen af de danske kvinder omfavner genbrug og mener, at det er lige så godt som nyt tøj. Men mændene halter langt efter, viser ny undersøgelse.
Over halvdelen af de danske kvinder omfavner genbrug og mener, at det er lige så godt som nyt tøj. Men mændene halter langt efter, viser ny undersøgelse.

Danskerne er blevet vilde med genbrug. Faktisk mener hele 46 procent af danskerne, at de får samme glæde ved at købe genbrugstøj, som de gør ved at købe nyt. Og 57 procent giver over halvdelen af deres aflagte tøj videre til genbrug.

Dét viser en ny undersøgelse om nordiske forbrugeres tøjvaner foretaget af dataleverandøren Norstat for gensalgsplatformen Tise. Den er gennemført i efteråret 2021 og dækker Danmark, Sverige, Norge og Finland. I alt har flere end 4.000 repræsentativt udvalgte personer over 18 år besvaret undersøgelsen. Af dem er 1.057 danskere.

Men ser man på, hvordan mænd og kvinder hver for sig svarer i undersøgelsen, så er der stor forskel. Over halvdelen – hele 56 procent – af kvinderne fortæller, at de er lige så glade for at købe genbrug som for at købe nyt tøj, mens det kun er 36 procent af mændene, der kan sige det samme. Det er altså primært kvinderne, der er hoppet med på den danske genbrugsbølge.

“Vi taler meget om generationskløften i klimadebatten. Vores undersøgelse viser dog, at køn er en mere afgørende faktor end både alder og geografi,” siger Celine Schrøder Knauer, dansk landechef hos Tise, i en pressemeddelelse.

At mændene sakker bagud på deres glæde ved genbrug kan også ses i danskernes faktiske købevaner. Hvor kun 29 procent af de danske kvinder svarer, at de udelukkende køber nyt tøj, er det hele 47 procent af mændene, der holder sig til kun at købe nyt. Køn kan altså være en afgørende faktor, man bliver nødt til at se på, hvis man vil have flere danskere til at købe genbrug.

“Med vores undersøgelse har vi forsøgt at danne et billede af, hvad der optager de danske forbrugere, og hvordan vi bedst kan flytte vores forbrugeradfærd. Målet er, at tøjindustrien også kommer til at bidrage til vores fælles klimamål,” udtaler Celine Schrøder Knauer.

Men det kan blive svært, hvis en stor demografisk gruppe står uden for genbrugsmarkedet. Ifølge Celine Schrøder Knauer tyder tallene på, at der derfor kan være tale om en ligestillingskamp inden for genbrug – at flere mænd skal hjælpes på vej til at blive en del af løsningen på nogle af de store udfordringer, modeindustrien står overfor, med blandt andet overproduktion og -forbrug.

“Hvad end det er hos os selv eller hos nye ejere, så skal vi knække koden til at give vores tøj et langt og værdigt liv. Det gavner både vores pengepung og vores klode,” siger Celine Schrøder Knauer.

Danskernes tøjvaner bliver grønnere

Til gengæld viser undersøgelsen fra Norstat også, at det i en klimamæssig sammenhæng overordnet set går i den rigtige retning. De danske forbrugere oplever nemlig en stigende klimabevidsthed, hvad angår deres tøjindkøb og -vaner, og de fleste er faktisk klar til at betale mere for en grønnere samvittighed. Et flertal af danskerne – 60 procent  – mener eksempelvis, at det vil være en god idé at beskatte modevirksomheder på baggrund af deres CO2-udledning, og 49 procent er klar til at betale mere for tøjet, hvis det bliver produceret på mere bæredygtig vis.

Samtidig svarer 29 procent af de adspurgte danskere, at de inden for det seneste år er begyndt at købe færre stykker tøj end tidligere, mens ti procent svarer, at de er begyndt at købe mere genbrug.

Det taler ind i en tid, hvor genbrugsmarkedet forventes at blive et stort vækstmarked. Faktisk udtalte stifter af gensalgsplatformen Create2stay, Morten Linnet, i denne artikel, at han forventer, at det vil vokse 11 gange hurtigere end det normale tøjsalg de næste fem år. Flere brands som Soulland og Ganni har da også fået øjnene op for genbrugsmarkedet som et muligt næste forretningseventyr.

4 etablerede smykkebrands, der viser vejen