“Hvis du udleder CO2, så skal du betale.” Sådan lød budskabet den 1. januar, da statsminister Mette Frederiksen gav sin nytårstale til Danmark. Med det varslede hun en kommende CO2-afgift, hvor de virksomheder, som belaster klimaet, selv skal betale for deres udledning, og hvor “de bredeste skuldre skal bære mest.”

Det vil også betyde en CO2-afgift for den danske modebranche, der stadig udleder en stor mængde CO2. Selvom mange virksomheder allerede er i gang med en større grøn omstilling, skal afgiften give større incitament til en hurtigere omstilling, hvor ambitionen er, at Danmark skal være forgangsland og hæve barren, når det kommer til grønne løsninger. Og selvom den nye afgift vil betyde øgede priser på tøj, tyder noget på, at forbrugerne er klar til at betale den ekstra pris.

Det viser en ny undersøgelse, som dataleverandøren Norstat har foretaget for gensalgsplatformen Tise. 60 procent af de adspurgte mener, at det er en god idé at beskatte modevirksomheder på baggrund af deres CO2-udledning. Samtidig viser undersøgelsen, at 49 procent er klar til at betale mere for tøj, der er bæredygtigt produceret.

“Tøjindustrien er den femtestørste klimasynder globalt. Hvis vi skal ændre på det, så kræver det en ny forbrugeradfærd og en indsats fra alle i branchen. 80 procent af danskerne er bekymrede for den globale opvarmning og vil bidrage til at bremse den. Med vores undersøgelse har vi forsøgt at danne et billede af, hvad der optager de danske forbrugere, og hvordan vi bedst kan flytte vores forbrugeradfærd. Målet er, at tøjindustrien også kommer til at bidrage til vores fælles klimamål,” siger Celine Schrøder Knauer, dansk landechef hos Tise, om undersøgelsen i en pressemeddelelse.

Forbrugerbevidstheden vokser

Mens bedre produceret tøj vil være et skridt i den rigtige retning for klimaet, vil det også have stor positiv indflydelse på det samlede klimaregnskab, hvis der bliver købt mindre tøj. En rapport fra Arup, som har undersøgt klimaaftrykket for C40-byers forbrugsbaserede udledning, viser, at hvis alle forbrugere i C40-byerne reducerede deres tøjforbrug til at bestå af otte nye stykker tøj om året, ville tøj- og tekstilsektoren spare 47 procent af den samlede CO2-udledning frem mod 2050. Med et endnu mere ambitiøst mål ville et tøjforbrug med kun tre nye stykker tøj om året kunne bidrage med en besparelse på yderligere 19 procent. Samtidig ville de to mål bidrage med en reducering af spild i forsyningskæderne på henholdsvis 50 og 75 procent.

Og flere af forbrugerne er også klar til at sænke deres forbrug. Undersøgelsen fra Norstat viser, at 29 procent af de adspurgte allerede er begyndt at købe mindre tøj end før, mens 10 procent er begyndt at købe mere genbrug. Herudover er 19 procent blevet mere bevidste om deres forbrug, dog uden endnu at have ændret vaner.

“Det er godt, at flere bliver bevidste om, at vores tøjvalg har stor betydning for klimaet. Samtidig kan vi se, at vi sammenlignet med vores nordiske nabolande er noget langsommere til at omstille vores vaner. Det tyder på, at vi som forbrugere har behov for hjælp fra både politikere og fra modeindustrien,” siger Celine Schrøder Knauer og peger på, at det er nødvendigt med nemme og tydelige løsninger, hvis forbrugerne skal bidrage til omstillingen.

Det vil nemlig betyde en markant ændring, hvis den gennemsnitlige forbruger skal til at købe helt ned mod otte eller tre stykker nyt tøj årligt. En rapport fra Region Midtjylland fra 2020 viste, at vi i gennemsnit køber omkring 61 stykker tøj om året, og dermed er der altså lang vej ned til de ambitiøse tre stykker nyt tøj om året.

Gensalg kan være løsningen

Hvis forbrugerne skal til at købe helt ned mod tre stykker nyt tøj om året, vil det altså blive nødvendigt for modebranchen at se mod nye løsninger. Og her kommer et øget fokus på gensalg og genbrug ind i billedet. Der lanceres i stigende grad nye platforme og løsninger til køb og salg af brugt tøj, som skal hjælpe forbrugerne med at gøre det lettere at købe brugt fremfor nyt. For eksempel er brands som Soulland og Modström begyndt at sælge brugt tøj side om side med nye kollektioner, og kunden får den samme shoppeoplevelse, uanset om de køber nyt eller brugt. Det kan være med til at nedbryde nogle af de udfordringer, der er for folk, som ikke er vante til at købe genbrug.

Gensalgsløsningerne er også ideelle for virksomhederne, som pludselig kan tjene penge på det samme stykke tøj flere gange, mens behovet for at producere nyt sænkes.

“Vi vil gerne give vores styles en længere levetid. Det gør vi med Modström Market, hvor kunderne både får mulighed for at finde den style, de ikke fik købt, da den var til salg i butikkerne, og samtidig forlænger vi levetiden på de styles, der kommer til salg på Modström Market,” siger Anne Nøhr, der er Creative Director i Modström, om deres nye gensalgsløsning, som blev lanceret i efteråret.