Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
henrik vibskov ss22 Nephew-guitarist vil matche kreative med investorer
Alle nyheder

Nephew-guitarist vil matche kreative med investorer: “Den mulighed manglede jeg selv, da jeg startede"

Danish Creative Industries er navnet på et nyt initiativ, som skal samle de kreative virksomheder og give dem bedre adgang til investorer.
Danish Creative Industries er navnet på et nyt initiativ, som skal samle de kreative virksomheder og give dem bedre adgang til investorer.

Ude i verden kan man se danske brands på catwalken, og danske designmøbler pryder hjem verden over. Alligevel findes der stadig et stort uudnyttet vækstpotentiale for de kreative erhverv i Danmark. Det gælder også for modeindustrien. En ny platform, Danish Creative Industries, vil samle de kreative virksomheder i Danmark og gøre det nemmere for dem gå adgang til den kapital, som er nødvendig for at udløse deres vækstpotentiale.

Bag platformen er Nephew-guitarist Kristian Riis, som er gået sammen med Industriens Fond, Lunar, Vækstfonden og Dansk Erhverv om det nye initiativ, der lanceres i dag. Industriens Fond har støttet projektet med knap tre millioner kroner.

“Danmark er hjemsted for mange talentfulde mennesker inden for de kreative erhverv. Men flere kan drive det til mere, end de gør i dag. Og det vil vi gerne støtte op om. Ved at samle iværksættere og innovative virksomheder fra de kreative erhverv under ét og samme tag, og samtidigt matche dem med kompetente investorer, så håber vi, at sød musik kan opstå, og at flere af de kreative virksomheder får vind i sejlene og på sigt kan sætte kurs mod attraktive eksportmarkeder. Alle er enige om, at potentialet er stort. Nu skal det forløses,” siger administrerende direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.

Potentialet er stort

I følge de seneste tal fra Regeringens Vækstteam beskæftigede de kreative erhverv i 2016 cirka 80.000 medarbejdere i Danmark – og de kreative erhvervs eksport er vokset næsten dobbelt så meget årligt som den samlede danske eksport, nemlig med 48 milliarder kroner i 2009 til 92 milliarder kroner i 2016.

Danish Creative Industries vil først og fremmest afholde seks landsdækkende events i løbet af 2022. Fokus er på at matche virksomheder fra de kreative erhverv med investorer for at skabe konkrete investeringsaftaler. Der afholdes derudover paneldebatter med markante ledere fra de kreative erhverv inden for mode, tekstil, lyd, musik, design samt kommunikation- og reklame, som sætter fokus på trends og udfordringer. 

“Første step er at bringe de rigtige folk sammen under de rette omstændigheder. Den mulighed manglede jeg selv, da jeg startede som selvstændig for 15 år siden,” siger Kristian Riis.

kristian riis
Portræt af Kristian Riis.

De seks events vil blive afholdt under navnet DCI:GO! i første halvdel af 2022 i Aalborg, Struer, Århus, Odense og Allinge-Sandvig til Folkemødet og til sidst i København i september. Arrangementerne skal være med til at bryde branchemæssige siloer, og i højere grad medvirke til en bred netværksfacilitering og opbygning af nye forretningsmæssige kompetencer. Dét mener administrerende direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.

“Vi ser ind i en fremtid, hvor den tiltagende digitalisering og kamp for bæredygtighed for alvor giver plads til, at de kreative erhverv kan vokse og blive en løftestang for innovation og sætte skub i eksporten. Men for at vi for alvor kan få gang i væksten, kræver det nogle bedre rammevilkår, for eksempel bedre adgang til finansiering og kvalificeret arbejdskraft.”

Sådan kan brands tjene penge på det samme tøj igen og igen