Dansk brand under Milan Fashion Week: “Der er en forventning om, at folk tilpasser sig samfundets normer”

På den italienske modeuge fremviste Han Kjøbenhavn sin SS22-kollektion til herrer i en digital showfilm, der påskønner det at være anderledes.
21.06.2021 ∙ af Mikkel Lind Sorgenfrey
Foto: Han Kjøbenhavn

Henover weekenden og frem til i morgen afvikles herremodeugen i Milano, hvor man naturligvis kan møde italienske sværvægtere som Dolce & Gabbana, Fendi og Giorgio Armani, men i går, søndag, for fjerde år i træk og lige efter Prada – kunne opleve danske Han Kjøbenhavns show. Man behøvede dog ikke at rejse til Milano for at se showet. Hele den italienske modeuge var nemlig digital – igen. Det danske brand leverede en kortfilm, der viste en ren herretøjskollektion i markante silhuetter og særligt nuancerne sort, grå og sølv. Grunden til, at det denne gang blev til en ren herretøjskollektion, skyldes dog ikke et øget fokus på herrerne.

“Jeg følte, at det var det rigtige tidspunkt at give kvinden mere plads i vores univers. Jeg arbejder meget med alle former for eksistenser, og der har jeg haft brug for at give lidt mere plads til nuancerne,” fortæller designer og grundlægger Jannik Wikkelsø Davidsen, da vi fanger ham i dag efter showet. Derfor vil kvinderne få dedikeret deres helt egen kollektion under modeugen i København.

Vær tro mod dig selv

Showfilmen foregår i et dystopisk science-fiction-univers, der begynder med noget, der ligner en fødsel i en fjern fremtid. Som Neo, der vågner op til den virkelige verden i den første Matrix-film, vågner en model under vandet kun iklædt store kantede Han Kjøbenhavn-smykker.

“Jeg ønskede at skabe en stærk film til at formidle kollektionens koncept, men også Han Kjøbenhavns ambitioner og kreative rejse,” siger Jannik Wikkelsø Davidsen. Showfilmen hedder – ligesom kollektionen – ‘Staying on the Moon’ og er en hyldest til det uperfekte og det ukendte.

“Der er en forventning om, at folk tilpasser sig samfundets normer,” siger han og fortsætter:
“Jeg har altid elsket det uperfekte og det ukendte. Jeg mener, det er vigtigt, at man får lov til at være sig selv,” siger han og påpeger, at titlen på film og kollektion kan opfattes som et råd til at forblive anderledes og tro mod ens personlighed.

Det digitale mangler virkelighedens stemning

På grund af pandemien har det digitale format været et nødvendigt onde, men ifølge Han Kjøbenhavn-designeren har det alligevel medbragt nogle klare fordele, som ifølge ham vil gøre det digitale format til en del modeugerne fremover – corona eller ej.

“Film vil stadig være en stor del af modens verden. Man kan fortælle historier på en anden måde og har mulighed for at diktere sit narrativ. Derfor kommer vi stadig til at lave film på en eller anden måde,” siger Jannik Wikkelsø Davidsen, der dog har brug for en pause fra formatet. Han savner virkelighedens stemning.

“Som designer har jeg nydt udfordringen i at lave modefilm gennem de seneste sæsoner, men jeg synes nu engang, at det er sjovere at præsentere kollektionerne på en catwalk. Jeg kan godt lide, at der er en kulmination, når vi præsenterer kollektionerne live. Når vi har arbejdet på de sidste detaljer til allersidste øjeblik, og der står 100 mennesker backstage – det giver en følelse af at være i live,” siger designeren, der på modeugen i København vil præsentere den nye kvindekollektion som et fysisk show. Og det glæder han sig meget til.

“Vi vil gerne vise vores hjemmemarked respekt, når nu vi gør noget helt nyt. Derfor føles det rigtigt at lade Copenhagen Fashion Week være platformen for vores allerførste kvindekollektion,” siger han og lover, at showet vil byde på overraskende elementer.

Copenhagen Fashion Week bliver afholdt den 10.-13. august. Se den fulde brand-liste her.