10.17 – Forberedelserne

Fashion Forum er netop ankommet til Apollo Kantine i Kunsthal Charlottenborg, hvor dagen er dedikeret til Magasin du Nord Fashion Prize. Der er fuld gang i forberedelserne til de fire designeres præsentationer. I den ene ende af rummet kører en steamer på højtryk hos Amalie Røge Hove, som er ved at udglatte alle hak og folder i de delikate strikkreationer. Bagved står to tungt læssede tøjstativer med alle efterårets farver i Louise Lyngh Bjerregaards kollektion.

10.30

I den anden ende af rummet er Frederik Berner Kühl i gang med at få sat en projektor med sin præsentation op. Efter den lange lednings krøller er snoet ud, kan den sættes til, og tekst og nærbilleder fra kollektionen skydes op på den hvide væg. Frederik Berner Kühl virker tilfreds og undskylder sig, inden han går ud i gården og trækker lidt frisk luft inden den vigtige præsentation.

10.39

På hver sin side af et stort bord har søskendeparret bag (di)vision, Nanna og Simon Wick, taget plads. Der er faldet ro over rummet, og de sidder dybt koncentrerede og øver deres kommende præsentation. Mens Nanna Wick sidder og streger ud og noterer i nogle papirer, kigger Simon Wick op fra computeren med et par dybe indåndinger. Nu er det ved at være alvor.

10.42

Amalie Røge Hove er med en lille saks i gang med at sørge for, at alt er perfekt. Småtråde fjernes, mens præsentationen gennemgås med en medarbejder. Imens spejder de efter kaffen, som er i høj kurs i det travle rum.

10.47

Et langt bord, som har været dækket op med croissanter, surdejsbrød og pisket smør tømmes stille og roligt, mens designerne skal til at finde på plads til præsentationerne. De mange tøjstativer trilles ud til de rum, hvor de tre jury-grupper senere vil indfinde sig, når de skal se og vurdere de unge designeres værker.

12.34 – Frokosten

Alle jurymedlemmer er ankommet, og der er kommet frokost på bordene. De tre mentorer, der er til stede, vender, hvordan det har været at indgå i mentorforløbet med de unge designere.

“Det har været meget let at arbejde sammen med Frederik, vi startede bare med at arbejde fra dag et, så der har ikke været behov for lige at lære hinanden at kende først. Jeg har ikke været mentor for at påvirke ham, men mere for at sparre. Jeg har kunnet hjælpe ham med at understrege eller overstrege nogle bestemte ting. Vi har set hinanden hver uge, og det er helt sikkert et fremtidigt interesseskab.”

Rebekka Bay om sit mentorforløb med Frederik Berner Kühl.

12.59

“Noget af det bedste jeg har kunnet hjælpe med er, at de kan undgå mange af de fejl, jeg selv har begået. Jeg prøver på tværs af alle aspekter af deres forretning at stille alle de spørgsmål, de skal have tænkt over. Forhåbentlig kan jeg få dem til at tænke over de ting og forberede sig lidt på det, før de står midt i de problemer og udfordringer. En ting vi har talt meget om, er at se om man kan knække den her negative spiral med at man altid er bagud på rekruttering, fordi det tager tid og ressourcer. Det stresser en enormt meget, fordi du ikke rigtigt har tid eller penge til det, men det er nødvendigt, hvis du er et lille brand, som gerne vil vokse sig større,” fortæller Nicolaj Reffstrup om samarbejdet med (di)vision.

13.05

“Det har været vigtigt for mig at komme med noget feedback, som er meget specifikt. Mit mål var helt klart at prøve at give Amalie noget, som hun kan se en mening i. og nogle ting, hun kan implementere uden at skulle investere andet end tid. Det nytter jo ikke noget at komme med nogle idéer, som er vildt dyre. Og så har det været vildt skønt at få et indblik i hendes univers og forretning,” fortæller Silas Adler om samarbejdet med Amalie Røge Hove.

13.11

En mail tikker ind fra Peter Jensen om samarbejdet med Louise Lyngh Bjerregaard:

“Jeg elsker at arbejde med unge mennesker, for mode har brug for unge, kloge designere, som vil vise noget anderledes og være med til at flytte modescenen fremad. Louise er et skønt menneske med humor, viden, ydmyghed og fokus på sit arbejde. Hun er en sand modedesigner med en lysende fremtid indenfor den internationale modescene, det er der ingen tvivl om.”

13.20

Frokosten er overstået, og de første præsentationer er startet. Imens sidder Simon og Nanna Wick og får de allersidste detaljer på plads, inden de skal præsentere.

“Jeg tror, at vi er så klar, som vi kan blive. Vi har heldigvis ikke svært ved at tale om det, vi gør, så når vi først kommer derind, så skal det nok køre derudaf,” fortæller Simon Wick, inden Nanna Wick kommer og gennemgår et par vigtige fokuspunkter med ham.

13.42

Vi fanger en lettet Frederik Berner Kühl, da han træder ud fra sin netop overståede første præsentation for design and craftmanship-juryen.

“Jeg synes, det gik godt. Man har gået og tænkt på det længe og preppet, og nu skal det eksekveres. Det er også lidt rart at få det ud af kroppen. Nu er det one down og two to go. Jeg fik sagt det, jeg gerne ville sige, det er en rimelig relaxed setting derinde. Man glemmer jo altid et eller andet, men sådan er det. Det er lidt som at være tilbage i eksamen, men det er sjovt,” fortæller han.

14.45

Amalie Røge Hove kommer ud efter sin anden præsentation, og har nu kun en tilbage. De intense præsentationer har givet hende god farve i kinderne, men humøret er højt.

“Det er gået godt… eller jeg synes faktisk, at det er gået sindssygt godt. Det er nogle virkelig seje mennesker i juryen, og de vil virkelig en det bedste. Der har været nogle sindssygt gode spørgsmål og stor interesse og entusiasme. Men selvfølgelig er man virkelig spændt, for det er hele ens liv, og der er meget på spil. Det har været grænseoverskridende, at man ikke ved, hvad man kommer ind til og hvilke spørgsmål, man kan forvente,” fortæller Amalie Røge Hove om oplevelsen.

“Det har været en sindssygt givende proces, for man bliver tvunget til at reflektere over sin forretning fordelt på de her tre aspekter. Jeg er jo vant til at være meget nede i håndværket, men fordi der også er business- og sustainability-delen har det været meget givende for mig at skulle sætte ord på det og reflektere over det,” fortæller hun om arbejdet op til præsentationen.

15.24

Louise Lyngh Bjerregaard er færdig med alle sine præsentationer og kan ånde lettet op.

“Jeg har gjort, hvad jeg kunne for at nå hele vejen rundt om, hvad jeg laver i alle de forskellige kategorier. Jeg har fået vist, hvad jeg laver, og hvorfor jeg laver det, jeg laver. Det har absolut også været en lærerig proces.”

15.59

Efter de sidst præsentationer og en fotorunde er (di)vision også færdige med dagens program.

“Vi håber, at det er gået godt,” siger en smilende Nanna Wick.

“Det er rart, at det er overstået. Det har været lidt stressende op til, men vi tror, at det er gået meget godt,” istemmer Simon Wick.

“Vi har glædet os til at vise vores ting frem og snakke om (di)vision,” fortæller Nanna Wick.

“Det har været rart at skulle tage stilling til, hvor man er nået til og hvilke initiativer, man tager, og hvorfor man gør, hvad man gør. Det har været megafedt,” fortæller Simon Wick.

16.30

De tre jurygrupper har fundet sammen for at votere og stemme om, hvem der skal vinde hovedprisen. Imens fordriver finalisterne tiden med en øl eller kaffe og snakker med familie og venner, som er dukket op for at støtte dem. Nu er der ikke længe til at spændingen forløses.

17.20 – Prisoverrækkelsen

Der er så småt ved at være fyldt op med gæster i Apollo Kantine. To store spots lyser en scene op i den ene ende af lokalet, hvor priserne skal overrækkes. Luften emmer af begejstring, mens alle finder deres pladser med hvidvin i glassene og gæt på, hvem vinderen bliver.

17.59

Nina Wedell-Wedellsborg går på scenen sammen med chefredaktør på Euroman, Kristoffer Dahy Ernst, som er aftenens vært. Efter en kort velkomst inviteres de tre mentorer Silas Adler, Rebekka Bay og Nicolaj Reffstrup på scenen til en snak om mentorforløbene. Kristoffer Dahy Ernst forklarer, at Peter Jensen ikke er til stede, da han måtte blive i USA, hvor han bor til daglig. De taler om vigtigheden af at skabe en bæredygtig forretning fra udgangspunktet, de fire brands store forskelligheder og ligheder, hvor imponerede de har været over dagens præsentationer, og hvor stor en inspiration de unge designere har været for mentorerne.

18.11

Sidste års vinder Cecilie Bahnsen kommer på scenen og fortæller, hvad det betød for hende at vinde prisen, og hvordan pengene har gjort det muligt at fastholde sit team og give dem en ordentlig løn under corona-krisen. Takket være det, er Cecilie Bahnsens brand nu blevet en del af den parisiske modeuge, hvor de til marts skal vise deres første fysiske modeshow.

18.14 – Publikumsprisen

Publikumsprisen er vigtig, fordi vi gerne vil have at nogle flere bliver involverede i dansk mode, det er stadigvæk vores fjerdestørste eksporterhverv. Der er rigtig mange mennesker, der interesserer sig for mode, og hvorfor skal de ikke også være med til at stemme om, hvem de nye talenter skal være. Og det er der heldigvis rigtig mange, der har benyttet sig af,” fortæller Nina Wedell-Wedellsborg om det nye initiativ, inden hun får en stor papcheck op på scenen. Hun vender checken og store håndskrevne bogstaver afslører, at A. Roege Hove er vinderen af publikumsprisen.

Gæsterne bryder ud i jubel og klapsalver, mens en overvældet Amalie Røge Hove rejser sig fra den forreste række af Børge Mogensens folkestole og kommer op på scenen for at modtage sin pris og en stor buket lyserøde blomster.

“De 50.000 skal først og fremmest bruges på at dække de største regninger,” svarer hun grinende til spørgsmålet om, hvad hun vil bruge pengene på.

18.16 – Hovedprisen

“Nå, vi kan ikke trække den længere,” siger Kristoffer Dahy Ernst, da Amalie Røge Hove under en ny runde klapsalver finder tilbage til sin stol.

Nina Wedell-Wedellsborg fortæller, hvad juryen har fokuseret på under udvælgelsen af vinderen.

“Årets vinder af Magasin du Nord Fashion Prize er helt enestående. Ikke alene lever personen op til prisens kriterier om en progressiv forretningsmodel, bæredygtigt design, et stærkt og veldefineret brand og originalt, smukt design, men der er mere på spil i år! I 2021 er det unikt, at en designer kan tale direkte til vores følelser. At vinderens poetiske og originale udtryk i løbet af dagen har fået flere af jurymedlemmerne til at græde, siger vist det hele. At vinderen på under to år har opbygget en stærk, international forretning, har også gjort et stort indtryk på jurymedlemmerne. Ligesom vinderen undervejs fik forklaret om vigtigheden af at balancere arbejde og privatliv – og dermed skabe en sund karriere… ja, det er enestående,” fortæller Nina Wedell-Wedellsborg, inden hun ved hjælp af en ny stor papcheck afslører, at A. Roege Hove også vinder hovedprisen.

Hun finder vej tilbage til scenen med røde kinder og grådkvalt stemme.

“Jeg er meget rørt lige nu.”

Amalie Røge Hove mellem modtagelse af check og blomster.

 

18.32

En overvældet og grinende Amalie Røge Hove står mellem venner og familie med favnen fuld af blomster og modtager lykønskninger fra højre og venstre. I baggrunden bliver stole stablet og glas båret ud. Dagen er slut og gæsterne er ved at finde vej ud i efterårsmørket.