For anden sæson i træk uddeles modeugens grønne pris, Zalando Sustainability Award, og det sker ikke uden spænding. I Skuespilhuset er dj’en holdt op med at spille og overrækkelsen skal til at gå i gang, men der er ventetid og larmende stilhed. Det viser sig, at der – typisk for corona-tiden ­­– er tekniske problemer med Zoom-forbindelsen til de britiske designere, der ikke har haft mulighed for at være fysisk til stede. Endelig går overrakelsen i gang, og Copenhagen Fashion Weeks administrerende direktør, Cecilie Thorsmark, træder ind på scenen. Hun roser de tre brands.

“De har uden tvivl givet juryen hovedpine. Det har ikke været let. Der var stor variation i kollektionerne, og det var svært at sammenligne de tre,” siger hun.

For at blive finalist til Zalando Sustainability Awarden skal man leve op til en lang række bæredygtighedskrav, og for at komme dertil har de tre brands skullet igennem et længere udskillelsesforøb på baggrund af deres bæredygtighedsindsatser. Ved udpegelsen af den endelige vinder, som blev afgjort sent i går aftes, har komitéen derfor kunnet lægge mere vægt på show og kollektion end på bæredygtighed. De tre brands har deltaget med hver deres show på Zalando-catwalken i Skuespilhuset. Nikolaj Storm Copenhagen inviterede til ‘Techno Tea Party’, og Mother of Pearl svævede over tid og sted, mens Teatum Jones imponerede med stærke, rå looks.

“Det vindende brand viste et stærkt fashion-dna, man ikke normalt forbinder med bæredygtighed, og vil kunne inspirere andre i fremtiden,” siger Cecilie Thorsmark, der sammen med Zalando kan løfte sløret vinderen: Nikolaj Storm Copenhagen. Og det er en rørt designer, som takker for prisen.

“Tak for den enorme mulighed, men jeg kunne ikke have gjort det uden mit team, så tillykke til jer også,” siger Nikolaj Storm.

Nikolaj Storm debuterede med en fantastisk fortalt, men underspillet kollektion