En ny udstilling af den dansk-filippinske performancekunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen sætter fokus på det nomadiske, på etnicitet og identitet. Udstillingen ‘I am not what you see’ er skabt i samarbejde med brandet Sur le Chemin, der har været med til at tegne, sy og bygge værkerne ud fra Lilibeth Cuenca Rasmussens visioner – et samarbejde, som betyder meget for den lille modevirksomhed, der i 2018 blev kåret som ‘Årets talent’ under Copenhagen Fashion Week og blandt andet har stået bag uniformerne på Villa Hotel i København.

“Når vi i Sur le Chemin går i tæt samarbejde med en kunstner, gør det noget ved vores kreative processer. Vi er med til at manifestere hendes tanker. Den udfordring kan jeg rigtig godt lide, og det giver helt vildt meget inspiration,” siger Kjetil Aas, kreativ direktør i Sur le Chemin. Han mener, at kunstens verden giver et større kreativt spillerum end moden: 

Jeg har sagt et par gange i løbet af den her proces, at det føles som at komme tilbage på skolen, hvor ens projekter var mere konceptuelle og kunstneriske og frie for tanken om et salg i sidste ende.”

En afrikansk rondavel på sydasiatiske huspæle bliver til en hat. Foto: David Stjernholm

Det er ikke første gang, at Sur le Chemin arbejder på grænsen mellem kunst og mode – og heller ikke første gang det københavnske designstudio arbejder sammen med Lilibeth Cuenca Rasmussen. Tidligere har de sammen sat fokus på overforbrug med en performance på Statens Museum for Kunst under navnet ‘Tow with the Flow’, der relaterede sig til FN’s Verdensmål. Sammen undersøgte de blandt andet, om det er muligt at leve med blot én enkelt klædedragt – et tema, der er en af grundene til, at Sur le Chemin søger mod kunsten.

“Det handler om at få lov til at arbejde inden for modebranchen på en anden måde end den gængse, der handler om, at man skal have fire kollektioner ud om året – det er et kommercielt hjul, der er ved at løbe løbsk. Vi vil gerne have lov til at arbejde inden for mode, men vi vil også gerne åbne op for andre felter,” siger Kjetil Aas.

En iglo bliver til en balkjole. Foto: David Stjernholm

De arkitektoniske kostumer vækkes til live

Udstillingens fire skulpturer er inspireret af nomadiske folks boformer, men er hybrider mellem skulptur, bolig og beklædningsdele. De er skabt af meget forskellige materialer som strå, luftpostkuverter, dyner og tekstil og skal udfordre stereotype forestillinger om mennesker og omgivelser. Ud over selve udstillingen kan man også opleve performance-værket kaldet ‘Cocktails’, hvor Lilibeth Cuenca Rasmussen sammen med en gruppe performere vækker udstillingen til live. Performerne bebor og iklæder sig værkerne som arkitektoniske kostumer med både sang og dans, og ved at undersøge nomadernes mobile og omskiftelige boformer sætter ‘Cocktails’ spørgsmålstegn ved, hvem man er, hvis man ikke entydigt er mand eller kvinde, asiat eller europæer – eller hvis man som kunstneren selv har dobbelt etnisk identitet og to eller flere landes kulturer og traditioner at forholde sig til.

En fragmenteret skjorte er splittet op i en tipis tredeling. Foto: David Stjernholm

Men selvom den kunstneriske frihed, ifølge Sur le Chemins kreative direktør har været kærkommen har det samtidig været en udfordring at udtrykke kunstnerens visioner gennem de multifunktionelle og transformative beklædningsdele, der går igen i udstillingen.

“Som brand er vi blevet pushet, for kunst skal kunne noget andet, end en almindelig kollektion skal kunne,” siger Kjetil Aas, som mener, at det hele er endt med at gå op i en højere enhed – også modefagligt.

“Vi er rigtig glade for udstillingen. Det er fantastisk at se udstillingen og værkerne for sig, men at opleve Lilibeth og hendes gruppe af performere aktivere værkerne er en helt anden – og meget stor – oplevelse tekstil-, farve- og formmæssigt,” slutter han.

Udstillingen ‘I am not what you see’ kan ses på Copenhagen Contemporary frem til 5. september 2021. Du kan læse mere om performancen ‘Cocktails’ her.