Med ønsket om at blive verdens førende modeuge inden for bæredygtighed har Copenhagen Fashion Week siden januar 2020 gået i front med en strategi og et værktøj, som forpligter modevirksomheder til at opfylde 18 minimumstandarder og score de nødvendige point frem mod 2023 for fortsat at kunne deltage i modeugen.

“Som modeugearrangør har man indflydelse og bør bruge den til at fremskynde bæredygtighed i branchen. Vores strategi har to parallelle spor: at sætte mål for modeugen – og for virksomheder,” siger Cecilie Thorsmark til Fashion Forum.

Noget kunne tyde på, at den københavnske modeuges forpligtende bæredygtighedsstrategi og brug af konkrete værktøjer spreder sig som ringe i vandet – og at udlandet nu ser mod København. I en artikel fra Vogue Business kan man læse, hvordan Paris Fashion Week vil være med til at lede den grønne omstilling med et nyt initiativ. Det franske Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), organisationen bag Paris Fashion Week, har bedt konsulentgiganten PricewaterhouseCoopers om at udvikle nye værktøjer, der kan måle modeugers samlede aftryk.

“Der tages hensyn til alle de miljømæssige, sociale og økonomiske parametre; det er en balance,” sagde Sylvain Lambert, PWC-partner, co-chef for bæredygtighed og rådgiver for Paris Fashion Week, i forbindelse med offentliggørelsen af projektet ved World Environment Day. For ham er det vigtigt, at man kender den præcise størrelse og betydning af aftrykket.

I samme artikel interviewede Vogue Business også Copenhagen Fashion Weeks direktør, som løbende har været i dialog med den parisiske modeuge omkring bæredygtige initiativer. Hun mener ikke, at den ene metode udelukker den anden.

“At måle ens miljømæssige aftryk er et vigtigt skridt for at få indsigt i, hvordan man aktivt kan arbejde for at minimere det. Derfor er det stort, at Paris har ønsket at igangsætte dette initiativ, men for at skabe reel positiv forandring i branchen bliver vi som en markant platform for mode også nødt til at kræve handling fra branchen,” siger Cecilie Thorsmark.

København forpligter mere end udlandet

Det franske måleværktøj vil inkludere 11 trin, som tager højde for alt fra rejser og indkvartering, scenografi og affald til kommunikation og digitalisering. Måleinstrumentet stilles til rådighed, så de enkelte deltagere, alt fra modehuse til modelagenturer, selv kan udregne deres virksomheds aftryk – hvis ikke de gør det, vil Paris Fashion Weeks arrangører bruge en gennemsnitsberegning baseret på virksomhedens størrelse. Paris Fashion Week vil herefter offentliggøre modeugens samlede aftryk, men ikke aftrykket fra hver enkelt virksomhed. Det må de selv sørge for – hvis de har lyst.

Paris Fashion Week vil heller ikke – som Copenhagen Fashion Week gør det – kræve hverken obligatorisk overholdelse af minimumsstandarder eller handlingsplaner.

Til gengæld forventer de parisiske modeuge-arrangører, at værktøjet vil blive open-source, så andre modeuger – og helt andre typer events – kan få glæde af måleværktøjet. Milan Fashion Week har allerede vist sig interesseret og startet et samarbejde med FHCM.

Modemesserne følger også med

Også herhjemme følger flere og flere aktører med udviklingen. I maj blev det meldt ud, at regeringens genstartspakke for mode og tekstil har bevilget otte millioner kroner til et nyt projekt ‘Fremtidens Tekstilkrav’, der baseres på Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav. I februar valgte modemessen CIFF ligeledes at tilslutte sig Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav – gældende for alle brands på messen. Det skal ifølge CIFFs direktør Christina Neustrup være med til at fremtidssikre ikke bare messen, men også branchen – og betyder, at fra 2023 skal både messen selv og alle deltagende brands herpå kunne efterleve de samme minimumskrav til bæredygtig praksis, som Copenhagen Fashion Week stiller til sine brands. 

Modemessen Revolver har dog valgt en anden tilgang. Ifølge Director of Operations Frederik Hansson kommer Revolver ikke til at forpligte sine kunder gennem Copenhagen Fashion Weeks strategi, men har i stedet valgt at indgå i samarbejde med det Milano-baserede Idee Brand Platform, der står bag blockchain-netværket Sustainable Brand Platform – en platform, der via data kan gøre de deltagende brands’ arbejde med bæredygtighed transparent for indkøbere og forbrugere – hvis de ønsker at deltage.

Paris Fashion Weeks nye værktøjer vil blive lanceret til efteråret ved Paris Fashion Weeks Spring/Summer 2022-show, der forventes at blive både fysisk og digitalt, og som løber fra 27. september til 5. oktober 2021.