Da Cecilie Thorsmark i november byttede sin stilling som kommunikationsdirektør hos Global Fashion Agenda med direktørstolen hos Copenhagen Fashion Week var det med en klar bæredygtig ambition. Et af de første skridt, som hun afslørede i et interview på Fashion Forum forleden, var at nedsætte et advisory board til at hjælpe den grønne omstilling. Og nu er der sat navne på de politikere og nøglepersoner, der skal guide Cecilie Thorsmark og resten af modeugen mod en grønnere profil.

“Det er ikke et punkt, der kan sættes flueben ved hurtigt, men jeg mener, at det er vores pligt som vigtig aktør i modens øko-system at tage et grundigt kig på, hvordan Copenhagen Fashion Week kan udspille sin rolle til størst gavn for en bæredygtig agenda i branchen,” siger hun i en pressemeddelelse og uddyber:

”Vi kan konstatere, at flere danske virksomheder lægger sig i selen og investerer i at blive mere bæredygtige. Den udvikling skal modeugen selvfølgelig spejle, så vi supporterer branchens fortsatte vækst,” siger hun og understreger altså at det både er positivt for miljøet, men også på et konkurrencemæssigt plan for den danske modeuge, der kæmper med modeugerne i Firenze, Milano, Paris, London og New York om pressen, indkøbernes og forbrugernes gunst.

Bæredygtig førertrøje er ambitionen

Københavns modeuge skal på sigt være den mest bæredygtige af sin slags på den internationale modescene. Og først skridt er altså et advisory board, der skal rådgive modeugen i hvordan de bedst går til den grønne opgave. Hvordan man gør den til en solid platform for de mere end 2000 modebrands, der bruger modeugen i København som scene.

Følgende danske og internationale eksperter udgør Copenhagen Fashion Weeks bæredygtige advisory board:

  • Franciska Rosenkilde, Kultur- og fritidsborgmester, København
  • Charlotte Eskildsen, kreativ direktør, Designers Remix
  • Eva Kruse, CEO, Global Fashion Agenda
  • Mads Nørgaard, CEO og designer, Mads Nørgaard
  • Nicolaj Reffstrup, grundlægger, GANNI
  • Veronica D’Souza, CEO & grundlægger, Carcel
  • Amy Powney, kreativ direktør, Mother of Pearl
  • Clare Press, bæredygtighedsredaktør, Vogue Australia

Fra politisk side er Københavns Kultur- og fritidsborgmester, Alternativets Franciska Rosenkilde, blevet en del af det rådgivende organ. Hun udtaler om sin deltagelse i advisory boardet:

“Alle dele af samfundet skal tage ansvar for den grønne omstilling, hvis vi skal nå i mål med den. Derfor er det helt oplagt, at vi forsøger at finde ud af, hvordan den københavnske modeuge kan blive mere bæredygtig og skubbe resten af modeverdenen i en mere grøn retning. Modeugen er internationalt anerkendt og samler verdenspressen, og jeg ser frem til, at vi nu skal bruge den platform til at støtte en bæredygtig dagsorden.”

Det er ambitionen at blandt andet FNs verdensmål skal udstikke retningen, som Copenhagen Fashion Week skal bevæge sig og som det nye advisory board skal rådgive om. De første initiativer forventes præsenteret til august i år.