COPENHAGEN FASHION WEEK AW21

CIFF tilslutter sig modeugens bæredygtighedskrav: “Det er the necessary choice”

Modemessen CIFF går sammen med Copenhagen Fashion Week for i en samlet indsats at være med til at accelerere branchens nødvendige bæredygtighedstiltag. Vi har talt med direktør Christina Neustrup.
11.02.2021 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: CIFF

Allerede inden Copenhagen Fashion Week gik i gang i sidste uge, afslørede modeugens direktør, Cecilie Thorsmark, at CIFF og CIFF Kids nu har tilsluttet sig Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedshandlingsplan for 2023. Og i dag melder CIFF selv ud omkring deres nye tiltag, der, ifølge direktør Christina Neustrup, skal være med til at fremtidssikre ikke bare messen, men også branchen. Tiltag, der betyder, at der om to år vil være 17 minimumskrav indenfor CSR og bæredygtighed til de brands, der ønsker at udstille i Bella Center.

“Vi tror på, det er et nødvendigt skridt at tage. The necessary choice. Mange af vores udstillere er allerede langt i processen, men helt præcis hvad det kommer til at betyde for de enkelte brands – og dermed os – ved vi langt mere om, når det endelig rammeværk ligger klar,” fortæller Christina Neustrup, der netop har overstået sin første messe, som fandt sted på messens netop relancerede digitale platform.

Hun er, fortæller hun videre til Fashion Forum, forberedt på, at det vil koste messen nogle af sine udstillere, men forventer samtidig, at den tydelige strategi vil tiltrække andre. På samme måde, som det har været tilfældet for Copenhagen Fashion Week, der på kort tid er blevet the go-to-fashion week for modebrands med en bæredygtig profil.

Betyder krav til brands – og til messen selv

Tilslutningen til Copenhagen Fashion Weeks handlingsplan betyder i praksis, at CIFF ikke bare vil stille krav til sine udstillere, de vil – som modeugen selv også har til hensigt – være med til at opkvalificere brandsene. Det vil de gøre ved blandt andet at guide dem til, hvor de kan finde hjælp, men også stille en række værktøjer, viden og innovative løsningsmodeller til rådighed – uanset hvor på sin bæredygtige rejse brandet måtte være. Målene og opfyldelsen af minimumsstandarterne gælder desuden også for CIFFs egen platform som modemesse. I udarbejdelsen af værktøjerne samarbejder de med både Deloitte og konsulentbureauet In Futurum, der ligeledes har været med til at udarbejde punkterne i Copenhagen Fashion Weeks handlingsplan.

Men forpligtigelsen er dog ikke det første tiltag, som messen tager. Ud over at være en del af BC Hospitality Group, der har en formuleret grøn strategi, underskrev CIFF i 2020 også Business of Fashions initiativ #rewiringfashion. Et initiativ, der blandt andet opfordrer branchen til at forlænge sæsonerne og kombinere herre- og damemodeuger for at minimere udsalgsperioder og rejseaktivitet, og hvor man samtidig forpligter sig til at arbejde for en mere bæredygtig modeuge.

“Vi ønsker at være med til at skabe de værktøjer, som virksomhederne kan bruge til at identificere og implementere løsninger, der kan fremskynde hele branchens bæredygtighedspraksis. En ramme for fælles industristandarder, der kan fungere både som vejledning og praktisk værktøj for brands og købere. Bæredygtighed er en stadigt voksende nødvendighed, når man driver forretning, og samtidig er det en væsentlig værdi for slutforbrugeren – den eneste rigtige investering er i bæredygtighed, og vi vil være en del af den løsning, der skal sikre modeindustriens fremtid,” slutter Christina Neustrup i en pressemeddelelse.

“Vores brands har jo stadig brug for new bizz”