Coronakrisen ser ikke ud til at have sat en stopper for opkøb i modebranchen herhjemme. I maj sidste år erhvervede Danefæ sig børnetøjsmærket Snork Copenhagen, og i december opkøbte Woden skobrandet Shoe the Bear. For bare at nævne nogle stykker. Men nu har endnu en dansk modekoncern været på indkøb – denne gang i en lidt større skala, da Ikast-virksomheden Claire Group har opkøbt majoriteten af Herning-selskabet NoBRAKES Aps.

Claire Group, der i dag selv huser mærkerne Hust & Claire og Claire Woman, udvider dermed deres brandportefølje betydeligt, idet de med opkøbet overtager ejerskabet af mærkerne Woodbird, GRUNT og Formél. Derudover følger den nuværende CEO og medejer af NoBRAKES, Chung Wai Cheung, og CSO Chris Jepsen med og bliver samtidig medejere i den nye konstellation, idet de tidligere majoritetsaktionærer, Lars Munkholm og Jacob Cadovius, har solgt deres andele.

“Jeg er stolt over, at vi som virksomhed kan tiltrække så attraktivt et selskab som NoBRAKES, og jeg glæder mig til at være med på den fortsatte vækstrejse for selskabet sammen med deres fantastiske stab af medarbejdere,” lyder det fra Nikolaj Hust, medejer af Claire Group, i en pressemeddelelse.

Mulighed for synergi og videndeling

De to selskaber kommer dog stadig til at være adskilt, og NoBRAKES vil derfor fortsætte som selvstændig virksomhed med sine tre mærker. Men ifølge Nikolaj Hust, er der store gevinster at hente i det fremtidige tætte samarbejde:

“De tre nye mærker kommer ikke til at have nogen organisatorisk påvirkning på vores to eksisterende mærker, Hust & Claire og Claire Woman. Derimod er der mulighed for at skabe synergi og viden mellem vores mærker, det kan blandt andet være i forbindelse med vores bæredygtige strategi, CSR og udviklingen heraf. Netop vores CSR og bæredygtige strategi har vi særligt meget fokus på, da det er en del af dem, vi er og har arbejdet med det siden grundlæggelsen i 1975,” siger han videre, hvortil Chung Wai Cheung supplerer:

“Her skal vi sammen med Claire Group sikre bedre struktur, fortsat vækst og udvikle vores kompetencer indenfor bæredygtighed og CSR. Udover dette ser jeg en stor mulighed for at sparre med deres onlinebureau WebCollective, som kan være med til at øge vores online tilstedeværelse.”

NoBRAKES har i dag ni ansatte og kom i årsrapporten 2019/20 ud med et overskud på 1,8 millioner. Opkøbet træder i kraft per dags dato.