Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Økonomi

Minimum om 2020-regnskab: “Tilfreds med udviklingen, men ikke niveauet"

Minimum skulle til at lukrere på omfattende investeringer fra 2019, da pandemien ramte, men har trods stort omsætningstab forbedret både bundlinje og bruttoresultat i 2020.
Minimum skulle til at lukrere på omfattende investeringer fra 2019, da pandemien ramte, men har trods stort omsætningstab forbedret både bundlinje og bruttoresultat i 2020.

Minimum A/S har –på trods af krisen – løftet deres bundlinje fra 2019 til 2020: Hvor resultatet efter skat i 2019 viste et underskud på 9,2 millioner kroner, lyder dette i 2020 på -279.176 kroner. Det viser deres netop offentliggjorte årsregnskab, hvor det også ses, at bruttofortjenesten er steget fra 21,7 millioner kroner til 30,1 millioner i 2020. Men – for der er et men – virksomheden har samtidig med den forbedrede bruttofortjeneste og bundlinje også tabt et tocifret millionbeløb i blandt andet manglende omsætning som følge af Covid-19, skriver de i en pressemeddelelse.

Der var ellers opløftet stemning, da selskabet bag mærket holdt bestyrelsesmøde den 10. marts 2020 – dagen før den første totale nedlukning af Danmark. Årets budgetterede EBITDA var allerede nået, og man skulle nu til at “høste frugterne” af den bekostelige omstillingsproces, virksomheden havde været igennem i 2019, som brandet selv beskriver det.

Minimum valgte herfra at gå offensivt ind i krisen og intensivere både planlagte og nye udviklingsprojekter. Heriblandt at strømline underbrandet Moves som et rent ekspress-brand og skærpe bæredygtigheds- og designprofilen på hovedbrandet. Der blev desuden også investeret digitalt i et nyudviklet virtuelt showroom, såvel som en udskiftning i distributionen på brandets to største markeder i Tyskland og Frankrig; i Frankrig har de påbegyndt en afvikling af deres eget distributionsselskab, hvilket har være “bekosteligt.” Herudover valgte man at hjælpe kunderne i detailleddet med længere kreditter og rabatter.

“Vi er meget bevidste om, at vi skal gøre en forskel for vores kunder. De har været, og er fortsat, hårdt ramt på tværs af Europa. Vi kan ikke løse alle problemer, men i fællesskab kan vi finde løsninger, der hjælper dem over en svær tid, og derefter er det bedste, vi kan gøre, at levere dem et stærkt brand med kommercielle produkter,” udtaler administrerende direktør Steen Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Ifølge ledelsesberetningen anses regnskabet som utilfredsstillende, mens der dog også påpeges, at “udviklingen i resultatet er meget tilfredsstillende markedssituationen taget i betragtning.” Steen Engelbrecht, der personligt selv er tilfreds med udviklingen i resultatet, men ikke med niveauet, afslutter:

“Jeg er enormt stolt af, at vores hold har bragt Minimum igennem krisen så flot og evnet at gennemføre så mange forandringer under til tider urimelige vilkår. Afviklingen af eget distributionsselskab i Frankrig er blot en af disse forandringer. Nu kan vi koncentrere os om det, vi er gode til, hvilket gerne skal afspejle indtjeningen de kommende år. Vi er naturligvis ikke tilfredse med indtjeningsniveauet endnu, men udviklingen er godkendt, og vi har nu forbedret fundamentet for tiden efter corona betydeligt.”

LÆS OGSÅ

Minimum: “Det er som en frontal kollision uden at have set den modkørende bil”