“Vores branche lever af modet til konstant at forandre den måde, vi driver en forretning på, hvilket Minimum A/S om nogen har dyrket igennem årene. Ofte går forandringer godt, men nogle gange rammer man ikke rigtigt, og vi kan konstatere, at den positioneringsændring, vi gennemførte for Minimum til foråret 2019, hører til de sidste. Vores kunder ville ganske enkelt hellere have det Minimum, de kendte, fremfor det nye, hvilket vi kun kan være glade for.”

Sådan forklarer CEO i Minimum Steen Engelbrecht i en pressemeddelelse i lyset af modevirksomhedens nye årsregnskab for 2019. Et regnskab, der kaldes “særligt utilfredsstillende” med sit voksende underskud i både top og bund. Bruttofortjenesten er faldet fra 44,6 millioner kroner i 2018 til 21,7 millioner i 2019. Sidste års underskud på 2,4 millioner kroner er ligeledes vokset til et underskud på 9,2 millioner.

En tilbagegang, der altså, ifølge Minimum selv, skyldes de seneste års igangværende omstillingsproces, strategiske udvikling og interne tilpasninger af den nu 23-årge virksomhed. En proces, virksomheden også tidligere har omtalt, blandt andet i forbindelse med regnskabet for 2018.

Fremadrettet fokus på forudsætningerne for succes

Dette langvarige – og mindre vellykkede – positioneringsskifte forventes dog nu at være afsluttet, hvorfor Minimum kunne starte 2020 positivt ud. I løbet af januar og februar realiserede de blandt andet hele årets budgetterede indtjening før skat (EBITDA). Men ligesom de fleste andre kollegaer i branchen, blev også de ramt hårdt af Covid-19 i især marts og april, hvor direktøren i et interview med Fashion Forum beskrev situationen som “en frontal kollision uden at have set den modkørende bil.”

Alligevel har Minimum siden maj været tilbage på budget måned for måned. Det forklarer Steen Engelbrecht, der må siges allerede at have været meget igennem, siden han satte sig i direktørstolen efter stifter Peder Tang for bare ét år siden.

“Vi har samtidig benyttet lejligheden til at revurdere en række gamle værdiansættelser af lagre og debitorer. Korrigeret for disse er vi tæt på et EBITDA i balance, så resultatet ser værre ud, end det reelt er,” fortsætter han og fortæller, at ambitionen om et positivt driftsresultat for 2020 er intakt.

Også hos Minimum har Covid-19 givet anledning til at fremskynde en række forretningsmæssige optimeringer. Det indebærer blandt andet en distributionsudskiftning på brandets største marked, Tyskland, hvor der er indgået samarbejde med agenturselskabet BEN AND. Derudover kan nævnes kollektionstrimninger, et nyt virtuelt showroom i samarbejde med amerikanske NuORDER samt en revitalisering af søsterbrandet Moves.

“Vi fokuserer frem for alt på at få forudsætningerne for succes på plads. Skaber man forudsætningerne, så kommer resultaterne lettere, og vi er ved at være der igen. Covid-19 har naturligvis udsat vores planer lidt og ændret på nogle prioriteringer, men på sigt gør dette kun vores muligheder bedre, fordi vi har forberedt os på forandring,” afslutter Steen Engelbrecht.