Da Zalando endeligt lukkede bøgerne for 2019 den 27. februar sidste år, var det endnu en gang med stor tilfredshed og en omsætningsvækst på 20 procent – og dermed høje ambitioner for 2020. Men der gik ikke længe, før Covid-19 også her satte sit præg. Det betød, at de allerede den 2. april nedjusterede forventningerne til 2020 på grund af økonomisk usikkerhed og forbrugere, der tydeligt begyndte at skære ned på deres udgifter.

Nu er det så tid til at få syn for sagen i forhold til, hvordan annus horribilis 2020 endte med at gå for den tyske webgigant. I dag har Zalando nemlig fremlagt deres årsregnskab, og her ses det, at det langt fra gik så galt, som koncernen kunne have frygtet. Tværtimod. Omsætningen steg fra 6,5 milliarder euro, til lige knap 8 milliarder euro. En stigning på 23,1 procent. EBIT (resultat af primær drift) lander på 421 millioner euro mod 225 året før. Ser man på stigningen i antal af ordre, giver fremgangen da også mening – fra 2019 til 2020 steg det tal med hele 28 procent, fra 145 millioner til 185,5. Co-CEO Robert Gentz udtaler i en pressemeddelelse, at det igen i år især er gået godt for den tyske webshop her i Norden:

“Vi har i 2020 nået en vigtig milepæl for de nordiske markeder. Vi har i Danmark, Sverige, Norge og Finland tilsammen genereret en milliard euro i GMV (det samlede forbrug gennem platformen red.). Norden er et strategisk relevant marked for Zalandos vækstplaner, og vi ser frem til at nå endnu flere kunder i Norden i de kommende år. For at hjælpe vores partnere, har vi i Danmark for nyligt lanceret ‘Connected Retail’, hvor fysiske detailforretninger kobler sig op til vores platform og dermed når ud til vores kundebase.”

I forlængelse af det nye resultater har Zalando da også betydeligt opjusteret forventningerne til 2021 – noget, der også sker på baggrund af en ekstraordinær stærk start på året. Det betyder, at den forventede omsætning nu lyder på mellem 9,9 og 10,3 milliarder euro. En vækst svarende til 24-29 procent. Robert Gentz tilføjer:

“2020 har været et år som ingen andre. Vi har holdt øjnene rettet mod vores vision om at være the starting point for fashion. For de kommende år forbliver vores fokus på vækst og langsigtede investeringer,” siger han og fortæller, at ét af de langsigtede mål er, at Zalando vil stå for mere end ti procent af det samlede europæiske modemarked på 450 milliarder euro.