Boozt.com er ikke den eneste webportal, der oplevede stor vækst i 2019. Det viser et nyt regnskab fra deres tyske konkurrent Zalando, som her til morgen har løftet sløret for sine resultater fra det forgangne år. Og her står det klart, at portalens tre stiftere og co-CEOs, Rubin Ritter, David Schneider og Robert Gentz, fortsat ambitiøse vækstplaner bærer frugt. I 2019 har Zalando omsat for knap 6,5 milliarder euro – svarende til 48,6 milliarder danske kroner. Det er en stigning på lige over 20 procent og ny rekord for virksomheden, der sidste år kunne præsentere en omsætning på 5,4 milliarder euro for 2018. Den store omsætningsvækst skyldes blandt andet, at portalen i 2019 øgede deres kundeantal betydeligt. Faktisk voksede deres antal af aktive kunder med 4,6 millioner, hvilket får deres samlede antal for året op på 31 millioner – en stigning på 17 procent. I alt har der været 4 milliarder besøgende på portalen, og sammenlagt har disse kunder placeret 145 millioner ordrer hos den tyske modeforhandler.

“De økonomiske resultater viser, at vi er godt på vej imod at blive udgangspunktet for mode i Europa,” lyder det i en pressemeddelelse fra Zalandos danske direktør for Nordeuropa, Kenneth Melchior. Ifølge ham, er det især Skandinavien, der trækker væksten:

“Vi vokser især bemærkelsesværdigt på de nordiske markeder, hvor væksten overstiger gennemsnittet i Zalando,” tilføjer han og siger, at planen i 2020 er at fortsætte den vækst og samtidig arbejde målrettet med virksomhedens nye strategiske kerneområde: bæredygtighed, som for første gang blev præsenteret i oktober 2019.

“Vi fortsætter rejsen imod at blive en bæredygtig modeplatform, der bidrager positivt til samfundet, miljøet. Vi tilbyder allerede et af de største sortimenter af bæredygtig mode i Europa, og vi ser stor interesse i bæredygtige brands fra vores danske kunder.”

Øget satsning på luksusmode skal fremme væksten

I regnskabet gør Zalando det klart, at de ligeledes har store forventninger til indeværende år. Ser man på omsætningen igen, er det målet, at denne skal vokse med 15-20 procent. Og ét af midlerne til at komme dertil har portalen ligeledes afsløret i dag: et øget fokus på luksusmode. Zalando har nemlig besluttet at udvide deres premiumkategori ved at investere i tilføjelsen af flere nye luksusbrands; heriblandt Moschino Couture, Alberta Ferretti og Proenza Schouler White Label. Det skal være med til at tredoble deres GMV (den samlede salgsværdi for de varer, der sælges gennem platformen) fra premium- og luksussegmentet frem mod 2023. I samme periode forventer de, at fordoble brandporteføljen i selvsamme kategori.

Strategien bag det nye tiltag bunder i et ønske fra de tre co-CEOs om at få del i det attraktive og 38 milliarder euro-store luksusmarked, som på nuværende tidspunkt udgør ni procent af det europæiske modemarked.

“Premiumkategorien er en af de hurtigst voksende forretningsenheder hos Zalando. Ved at udvide vores profil indenfor high-end mode kan vi gøre yderligere fremskridt på vores mission om at blive kundernes foretrukne modedestination og udnytte det store potentiale indenfor det europæiske premium-online marked,” supplerer Lena-Sophie Röper, Zalandos Buying Director Premium & Luxury. 

I dag indeholder Zalandos premiumkategori mere end 260 brands, heriblandt mærker som Victoria Beckham og Vivienne Westwood. Læs hele pressemeddelelsen om deres nye årsregnskab her og om udvidelsen indenfor luksuskategorien her.